Populär Poesi nummer 36
Populär Poesi nummer 36
  • Hem
  • Newsletter
  • Artiklar
    • Nummer 36
    • Nummer 34
      • Den feministiska pionjären Qiu Jin
    • Nummer 33
      • R. S. Thomas placerar ögonblicket jämte evigheten
      • Vad händer om jag försöker omfamna det enkla: Tankar efter samtal med Namdar Nasser
    • Nummer 32
      • “Har jag inte fått min frihet för att bygga upp duets värld?”: Ett samtal med Marie Silkeberg om Atlantis
      • SM i Poetry Slam firar 20 år
    • Nummer 31
      • ”Jag fascineras av världen – men ju äldre jag blir desto mer försöker jag genomskåda den”: Ett samtal med poeten Bob Hansson
      • Vid Bertolt Brechts grav
    • Nummer 30
      • Med Fredrik Sander tillbaka på Hydra
      • Nyfikenhet, svartsyn och en stilla humanism – Tranåspoeten Joakim Becker har funnit sin stil
      • Skrivandet som delaktighet i livet – Samtal med Carolina Thorell
    • Nummer 29
      • Bryssel om våren
      • Tranås at the fringe 2016
    • nummer 28
      • De små tingens filosof: Lars Gustafssons poetiska bredd
      • Göran Palm in memoriam
      • Skamsamlarens vagn och utrop: En dikt om dagen utgör grunden för Sam Carlquists författarskap
      • Världen är ett slukhål av mörker: Poesi som tröst och kamp i Om detta sjunger vi inte ensamma
      • Världen blir verkligare genom poesin: om iakttagelseförmågan hos poeten Göran Strömqvist
      • Världspoesidagen den 21 mars 2016 på Populär Poesi
      • Vilken frukt är du?
    • Nummer 27
      • Krönika: Livet rullar på
      • Krönika: Räkna med poesin
      • Krispiga kaskader: Prisceremoni 2015
      • Krispiga kaskader: Populär Poesis vinnare Annamaya Öhlund: ”tjugosju bygger på verklighet men är litterärt förskönad”
      • Krispiga kaskader: Populär Poesis andrapris, Elvira Lindroth: ”Jag började skriva den i mobilens anteckningar”
      • Krispiga kaskader: vinnaren i Holavedsgymnasiet, Hilda Gustafsson: ”Min dikt handlar hur vi vill uppfatta oss själva som medmänniskor”
      • Krispiga kaskader: Andrapristagaren i Holavedsgymnasiet, Hedvig Weibull: ”Jag skrev två ‘oseriösa’ icke rimmande dikter om vardagshändelser, och en av dem blev det”
      • Krispiga kaskader: Peter Nybergs tal om poesi under prisceremonin
    • Nummer 26
      • Andlig poesifestival i sin linda
      • Årets sista Ordet i Centrum
      • Bengt Arne Andersson med artistnamnet Cidden
      • Fyra dikter om fyra mördade författare och förläggare i Bangladesh
      • Poesidebatt: Vi har den poesi vi förtjänar
      • Poeter och poesi på Populär Poesis facebooksida
      • Stor foliant i glassigt tidningsformat när Tao Lin ges ut på svenska
      • Tomas Tranströmers poesi: ett fallskärmshopp från drömmen
      • Yeats at the fringe – Ett bildreportage
      • Yeats at the Fringe: Sex nyöversatta dikter av Muhammad Samad
      • Yeats International Literary Residency: Inês Lampreia
      • Yeats International Literary Residency: Maria McManus
      • Yeats International Literary Residency: Mel Perry
    • Nummer 25
      • ”A Force of Nature”: Zurab Rtveliashvili sammanställer sin nya diktbok i Tranås
      • Episoder och fragment: Anthony Jones liv som binär stjärna
      • Festivalhöst i poesins tecken
      • International Beat Poetry Festival – 80 festivaler i 50 städer
      • Kritik ska kunna vara läsningar, omprövningar och försök snarare än omdömen
      • Numrets diktillustratör Terése Karlsson: ”Jag tänker att ord och bild är ett kärlekspar”
      • Om att fånga den rätta klangen: Populär Poesis medarbetare Göran Strömqvist har gett ut sina krönikor i bokform.
    • Nummer 24
      • Datapoesi och Spoken Word-fantaster i the Yeats International Literary Residency 2015
      • Dikter i Populär Poesis facebook-grupp under världspoesidagen den 21 mars
      • En poesifestival att dö för
      • Krönika av Göran Strömquist: Våren är här!
      • Skönhet i smuts: Klara Norling om You, Me and Dylan Thomas
      • Tomas Tranströmer i åminnelse
      • Tomas Tranströmers kungörelser
    • Nummer 23
      • National Poetry Festival in Bangladesh – the national and main platform for poets of the country
      • Om poesi med Gunnel Arvidsson
      • Prisceremonin för Krispiga kaskader 2014
      • Svart kaffe för Mats Hansson
      • ”Vinnardikten ‘Fotspår i asfalten’ tillkom som i ett glädjerus”: Om Krispiga Kaskaders vinnare Mats Hansson
      • Dikter av vinnaren Mats Hansson
      • ”förvånad, glad och sedan tacksam”: Om Krispiga Kaskaders andrapristagare Annamaya Öhlund
      • Dikter av andrapristagaren Annamaya Öhlund
      • ”ofta blir det som att dikten kommer till mig”: Om Maria Sjöström, Holavedsgymnasiets vinnare av Krispiga Kaskader
      • ”Läste ett passande och inspirerande ord”: Om Elvira Heiman, Holavedsgymnasiets andrapristagare i Krispiga Kaskader
      • Nyårsdikt av Petita Onne
    • Nummer 22
      • Birger Norman: Arbetardiktaren som ännu inte nått akademin
      • Den nya musiklyrikredaktören Johanna Bengtsson
      • Den nya temaredaktören Anita Westin
      • Den nygamla diktredaktören Lars Iselid
      • En droppe i bokfloden – Poesi på Bok- och Biblioteksmässan
      • En poesi som ställer krav: samtal med Julia Pennlert om digitalt publicerad poesi.
      • Krönika av Göran Strömqvist – Marknadsföring
      • Ordet i Centrum hösten 2014
      • Österbottnisk monolog
    • Nummer 21
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Anisur Rahman
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Anthony Jones
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Bengt O. Björklund
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Intervju med Anthony Jones, Michelle Dooley Mahon and Tishani Doshi
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Intervju med Natalie Ann Holborow, Anisur Rahman och Bengt O Björklund
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Michelle Dooley Mahon
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Natalie Ann Holborow
      • Dylan Thomas International Literary Residency: Tishani Doshi
      • Krönika av Göran Strömqvist – Att skriva dikt
      • Krönika av Göran Strömqvist – Litet om daktyler
      • Krönika av Peter Björkman: En särskild iver
    • Nummer 20
      • Världspoesidagen 2014: Dikterna som publicerades i Populär Poesis facebookgrupp
      • Anisur Rahman: Liv och dikt
      • Krönika av Bo Bjelvehammar: Aning av vår
      • Krönika av Bo Bjelvehammar: In i blomstermånaden
      • Krönika av Göran Strömqvist: Ytterligheten berör
      • Mattias Kornstand – Att vara
      • Populär Poesis dag på Multeum i Strängnäs
      • Svenska akademien strider för Karin Boyes kulturella arv
    • Nummer 19
      • Dylan Thomas Litteraturresidens
      • Ett djupare känsloläge: Aurora lyfter romantiken i Sverige
      • Krönika av Göran Strömqvist: Ingångar i poesin
      • Krönika av Göran Strömqvist: På verandan
      • Poesi, dans och teater: Vinnarna i Populär Poesis och Holavedsgymnasiets dikttävling 2013 korades
      • ”Jag litade på kreativiteten och blev dess verktyg”: Emil Fridlund, vinnare i Populär Poesis dikttävling 2013
      • ”Jag har ofta tagit flykt till en annan värld”: Tilda Friberg, vinnaren i Holavedsgymnasiets dikttävling 2013
      • Vinnardikten ”Svarta lungor och en krispig kaskad” och andra poem av Emil Fridlund
      • Vinnardikten ”Någon annan någon annanstans” och andra poem av Tilda Friberg
    • Nummer 18
      • Gruppen bakom Hemsand 2 – Ett samtal
      • Krönika av Göran Strömqvist: Den rätta klangen
      • Krönika av Göran Strömqvist: Gammalt och nytt
      • Krönika av Göran Strömqvist: Landningsbanor
      • Krönika av Göran Strömqvist: Signaler
      • På ängen finns en aftonfalk
    • Nummer 17
      • Krönika av Göran Strömqvist: Omläsning av en bok
      • Metaforbrottning – ”obskyr performance eller dans till en dragshow eller ett rappbattle”?
      • Poesidagen i Nässjö: Goy Persson
      • Poesidagen i Nässjö: Inte bara Bob Hansson
      • Poesidagen i Nässjö: Ur Goy Perssons manus På spaning efter den poesi som flytt
      • Poesitåget går till Tierp
      • Sovstad – ett poetiskt välgörenhetsprojekt
    • Nummer 16
      • Världspoesidagen 2013: Dikter som publicerades i Populär Poesis facebookgrupp
    • Nummer 15
      • Poeter födda 1920-1929
      • Populär Poesis nya logga: Inblick i Patrikland
      • Vandring i Konstantin Kavafis Alexandria
    • Nummer 14
      • Höstens poesiutgivning (2012)
      • Poeter födda mellan 1910 och 1919
      • Poetry and Surgery
    • Nummer 13
      • Könika av Peter Nyberg: En dikt i blyerts
      • Poeter födda mellan 1900 och 1910
    • Nummer 12
      • Ellerströms och Rámus visar oss världen
      • Tävla i poesi
    • Nummer 11
      • Dödsruna över Wislawa Szymborska
      • Stadsbiblioteket är poesins nav
      • Vårens poesiutgivning (2011)
      • Vinnaren i tävlingen i julöklappsrim 2010
    • Nummer 10
      • Ecce Homo – Se människan inte sjukdomen
      • Krönika av Peter Björkman: Poesi och blandband
      • Krönika av Peter Nyberg: Jag blir tårögd bara jag ser karln
    • Nummer 9
      • Krönika av Peter Björkman: 32/2011 åt folket!
      • Krönika av Peter Björkman: Nykterhet och poesi
      • Krönika av Peter Björkman: Poeternas ålder spelar roll
      • Krönika av Thomas Wahlström: Piudix – Pixiböcker för vuxna
      • Om en låt: Kents Sverige
    • Nummer 8
      • Om en låt: Lars Winnerbäcks ”Hjärter dams sista sång”
    • Nummer 7
      • Poesivåren 2011
    • Nummer 6
      • Att översätta John Bennett
    • Nummer 5
      • Krönika av Johannes Ådén Bygdell: ”Jag är livrädd för att börja jobba”
      • Krönika av Peter Nyberg: Poetiska koncept och idéer
    • Nummer 4
      • Krönika av Johannes Ådén Bygdell: Wu-Tang Clan, Johannes Anyuru, min bror och jag
      • Krönika av Peter Nyberg – Poesin: i kris eller en folkrörelse
  • Essäer
    • Nummer 36
      • Ett försök till dialog
      • I mina kupade händer får era hälar stå
      • Kranvatten och bitsocker
      • The Story of Suzanne
    • Nummer 35
      • Från Karin Till Elin: Om väninneskapet som poetisk möjlighet
      • Meditation över en ros, hemlig eld och Ikaros rättegång (med läsanvisningar)
      • Mellan ironi och naken sårbarhet
    • Nummer 34
      • Monument över maktlösheten
      • K, Lapp, (S)
    • Nummer 33
      • Skönt att man ibland får glömma: Minnets funktion och förändring i Aniara
      • Sorg och eufori: om barn och lyrik
    • Nummer 32
      • Brasilia, anammad moderstad: Om exil, från Brasilien: ur ett pågående samtal
      • En internetpoets bekännelser: Jag skrev poesi på internet, du kan aldrig tro vad som hände sen
      • Fångenskap: Om den mexikanske poeten Pablo Molinet
    • Nummer 31
      • Sabotagets vargsång – igevär och Åke Hodell
    • Nummer 30
      • O-moder jag O-kallar dig
    • Nummer 29
      • Artighet är sexigt: En essä om att skriva till döda vänner men också om köttkonst för jag måste distrahera mig
      • Seamus Heaneys odyssé i närvarande och förfluten tid – också en icke-irisk historia
    • Nummer 28
      • Fåglar och schaktmaskiner: en essä om förhållandet mellan ekopoesi och naturlyrik
    • Nummer 27
      • Ord värdelösa och lätta som pimpstenar
    • Nummer 26
      • Anrop från underjorden
      • Moderna vägar: Från Kanaan via Kalifornien till Woodstock – och Ullevi
    • Nummer 25
      • Ett land som finns överallt
      • Vad sa Virginia Woolf?
    • Nummer 24
      • ”Minne av slagregn” – hågkomst av Werner Aspenström
      • Poesi – det enda som kan förändra världen: Om politisk poesi
    • Nummer 23
      • A Defence of Poetry: Speech 2005 at Poetry International Festival in Rotterdam
      • Varför lyrik?
      • Versform och ikonicitet i Werner Aspenströms ”Mätarlarven”
    • Nummer 22
      • Vikten av poesi
      • Writing an image/The image of writing: Paul Celan’s Todesfuge in the artworks of Anselm Kiefer
    • Nummer 21
      • Bruno K Öijers språkliga hushållning: Före och efter 90-talsåterkomsten med Medan giftet verkar.
      • Ett poetiskt utbyte: Ung – gammal
      • Ghazaler och anti-ghazaler
    • Nummer 19
      • Jag förlorar mitt förstånd i Heidelberg: En vandring bland ruiner
    • Nummer 17
      • ”Evigt skimrar mitt arbandsur med tidens fångna insekt”: Om tid i Tomas Tranströmers Hemligheter på vägen
      • Terziner hos två svenska lyriker: Om Hjalmar Gullberg och Lotta Olssons tröstande versmått
    • Nummer 14
      • Generande danskhet för en humoristisk humanist: Perspektiv på Benny Andersens liv och dikt
    • Nummer 13
      • Bruce Springsteens Wrecking Ball: En tidsenlig betraktelse från Wall Street till Golgata
    • Nummer 12
      • Yeats rockar: Mike Scott och The Waterboys leder Irlands nationalskald in i 2000-talet
    • Nummer 11
      • På spaning efter den verkliga kärleken: Bruce Springsteens stora fråga i ”Born to Run”
    • Nummer 9
      • Brorsan hade en vevgrammofon: Tre aspekter av Elsie Johanssons poesi
      • Vakna skogssjö, slå upp ditt ögonlock: Ingivelser om Maria Wine och Artur Lundkvist
    • Nummer 8
      • Landskap med solar: Om Tomas Tranströmer lyriska mystik
    • Nummer 6
      • Shakespeares och Petrarca strilande: Om att respektera formen
    • Nummer 5
      • Ge mig minnet av grus och ogräs
  • Kritik
    • Nummer 36
      • Blek Taggsvamp av Bengt af Klintberg
      • Flod mot intet av Clara Janés
      • Skalornas förråd av Ulf Eriksson
      • Tempel av Mustafa Stitou 
    • Nummer 35
      • Mara Lee – ”detta hem är tillverkat på knä”
      • Anna Margolin – Modernistisk poesi på Jiddish
      • Ursula Andkjær Olsen – Till självhatets försvar
      • Jen Bervin – I tematisk dialog med Shakespeares sonetter
      • Leif Holmstrand – Underhållande tweetsamling
      • Ben Lerner – Retsam men viktig läsning
      • Adrian Perera – En partiellt skickligt gestaltad konstruktion
      • Jonas Ellerström – Genomlysta miljöer och texter, men var tog antisemitismen vägen?
      • Pentti Saarikoski – rik och spretig nyöversättning
      • W. G. Sebald & Jan Peter Tripp – Ögon och röst, bild och dikt kommunicerar det mänskligas röst
      • Anamarija Todorov – Barnslig, tjusig och allvarlig revolt
      • Maggie Nelson – En uppmaning att förälska sig i världen igen
      • Bengt Berg & Helge Torvund – Svensknorskt utbyte
      • Jasim Mohamed – Ordknappt och skisserande om överväldigande upplevelser
      • Durs Grünbein – Tysklands mest betydande poet?
      • Gunnar D Hansson – Njutning och besvikelse
      • Jesper Svenbro – Enskilt arbete om Sapho
      • Magnus William-Olsson & Alejandra Pizarnik – Banbrytande kritiskt experiment
      • Olga Ravn – Dikter som fyller och bär upp varandra
      • Tove Mörkberg – en fruktansvärd titel
    • Nummer 34
      • Johanna Frid och Gordana Spasic – En skarp mörk sorg
      • Rasha Alqasim – en skakning i handen eller en kvävd skugga
      • Bjørn Rasmussen – Överviktigt lufsande framför det viga språnget
      • Friedrike Mayröcker – Unik och storartad författargärning
      • Lina Hagelbäck & Ulrika Nielsen – Konstens och vänskapens villkor hör samman
      • Ko Un – Poesi i blodet
      • Haiku 2015
    • Nummer 33
      • Bruno K. Öijer – ”Jag har befriat den svenska poesin från boksidan”
      • Carl-Johan Malmberg – Vandringar i Yeats poetiska världar
      • David Väyrynen – ”Välkommen till Lappland”
      • Emil Boss – ”Det som är viktigt måste få ta tid”
      • Horatius – Om du räknar in mig i poeters krets
      • Jenny Tundedal – Det vackra i smärta
      • Lennart Sjögren – Så nära livet och dödens förutsättningar någon poet kan komma
      • Lisa Robertson – Speglingen av de mänskliga tillstånden genom meteorologins språk
      • Louise Glück – Kosmos störtdyker, gudarna väsnas
      • Marie Silkeberg – Ojämnt perspektiv på lidande
      • Namdar Nasser – ett starkt jag ger jaglösheten en röst i världen
      • Signe Gjessing – ”Jag skriver som solen slår ner”
      • Solmaz Sharif – Look: en politisk poetik
      • Viktoria Klint – Storslaget och innehållslöst om Kärleken
      • Martina Moliis-Mollberg – Främlingskap i och inför språket
    • Nummer 32
      • Amalie Smith – Röra sig i två riktningar på samma gång
      • Anna Hallberg – Moderna sonetter och språklig öppenhet
      • Claudia Rankines – Rasism i en amerikansk dikt
      • Daniel Mårs – Illusioner som grund eller outgrundlighet
      • Emily Dickinson – Brev som skapar en spricka i mytbildningen
      • Eva Kristina Olsson – Meditation över kitsch och skräck
      • Göran Sonnevi – Skönhet, tankens komplexitet och humorlöshet
      • Hanna Hallgren – Metaskrivande med Gaza som motiv
      • Jonas Bergh – Många spår utan djup
      • Knuts Skujenieks – en ovanligt vacker motståndshandling
      • Lutz Seiler – Metaforisk lätthet med tyngd och allvar
      • Thomas C. Ericsson & Marie Lundquist – Dikten slingrar sig runt bokstäverna
      • W. G. Sebald – Svindlande majestätisk exakthet och precision
    • Nummer 31
      • Ana Brnardic – Mörkret som plötsliga ögonblick av stumhet
      • Cecilia Persson – Hur vi får ihop våra inre liv med den yttre verkligheten
      • Federico García Lorca – Duglig och omfattande introduktion
      • Gunnar Strandberg – I sprickorna mellan verkligheter
      • Joar Tiberg – En halvvägs aktiverad betydelse
      • Lasse Söderberg – En livslång smak för det oväntade
      • Lyn Hejinian – Tio essäer om tingens och varandets essens
      • Majvor Mäki Sjöberg & Sven Nyberg – 74-årig-debutant & en pensionerad svensklärare
      • Petra Mölstad – Motstånd och besvärjelse i en otäck värld
      • Reza Rezvani – Nödvändig och absurdistisk lyrik med fyndigheter
    • Nummer 30
      • Birgitta Lillpers – Manual för hur man överlever
      • Björn Gustavsson – Högstämda iakttagelser i snabbt ljus
      • Björn Wickenberg & Fredrik Ahlfors – Marknadsföringsfraser som konceptpoesi
      • Catharina Gripenberg – Konstruktionen av världen förblir opåtaglig och därför oangelägen
      • Christer Boberg – Att fira segern genom att inte deltaga i prisutdelningen
      • Leif Holmstrand – Slarvigt och plottrigt potpurri
      • Liana Langa – Välarbetad översättning av lettisk poet
      • Maja Lee Langvad – Om att förväntas sluta vara arg någon gång
      • Mattias Alkberg – På gränsen mellan övertydlighet, hast och mångtydighet
      • Michael Economou – Högspänt språklig energi och vitalitet
    • Nummer 29
      • Ann Jäderlund – Dikterna pulserar som vågor på sidorna
      • Charlotte Qvandt – Existentiell vegetation att undersöka
      • Freke Räihä – Dokumentärlyrik blir närande litterär kost
      • Hedi von Wright – Underhållande, lekfull och oroande
      • Johan Jönson – Tiden, livet, samhället och alltet i monolog och dialog
      • Johannes Heldén – Spretigt allkonstverk snart på Dramaten
      • Jonas Gren – Leklysten språkfröjd om politiskt allvar
      • Kiki Dimoula – Humor, melankoli, lätthet, djup och elegans
      • Lars Häger – Anspråkslöst och nedtonat med en sällsam suggestiv lyster
      • Svetlana Cârstean & Athena Farrokhzad – Metatext som sträcker sig utanför samtidspoesins ärenden
      • Tomas Tranströmer – Klippbok utan diskrepanser
      • Tove Meyer – Vardagsnära blandning av Sonja Åkesson och Stig Dagerman
      • Valerio Magrelli – De stora existentiella frågorna i krass vardaglighet
    • Nummer 28
      • Elis Burrau – Hyllning till känslorna
      • Jenny Kalliokulju – Ekodiktning som är mer teori än poesi
      • Katja Perat – I front för den unga, kontinentala poesi
      • Lina Hagelbäck – Ett barockartat flöde av känslor
      • Magnus William-Olsson – Bibelparafraser med Kräftan, Krabban, Hajen och Bläckfisken
      • Maria Küchen – Andlöst vacker eko-esoterism
      • Melisa Machado – Den röda sången som lapas, luktas, smakas och tuggas
      • Oscar Nilsson Tornborg – Laddad vardaglighet utan dramatik
      • Rainer Maria Rilke – Intim handledning i konsten att skriva dikt
      • Red. Anna Jörgensdotter & Charlotte Qvandt – Skilda röster ger kvalitet åt hastverk
      • Tom Van de Voorde – Absurd dikt speglar en absurd värld
    • Nummer 27
      • Aase Berg – Aktivism och cybernetisk frigörelse
      • Alvin Pang – Gränslöshetens Singapore
      • Eva Ström – ”så nonchalant och ändå så perfekt”
      • Gabriel Itkes-Sznap – Köttsligt och språkligt förfall
      • Gunnar Harding – Poesins glöd i tidens grå aska
      • Ilma Rakusa – En påtaglig känsla för rytm
      • Ilma Rakusa – Familjens, vännernas, städernas, ländernas och kvinnornas historia
      • Jonas Örtemark – Resan in i hjärtat är vår framtid
      • Katarina Frostenson – Världspolitik istället för introspektion
      • Linda Hedendahl – Spotsk ton, humor och en suverän säkerhet i stegen
      • Nervsystem – En naken, tilltalande och smittande kompromisslöshet
      • Notiser om böcker
      • Petra Mölstad – Djur, kläder, kropp och könslighet
      • Pier Paolo Pasolini – Jag, askans sångare
      • Ruben Engzell och Susanna Svedjeholm – Skratt utan filosofiska nivåer
      • Siddharta Sebastian Larsson – Porträtt av min älskare som Joyce Carol Oates
      • Theodor Hildeman Togner – Att vilja luta tyllsläpet in i elden
    • Nummer 26
      • Claes Andersson: Dikten tränger in i kroppen
      • Dénes Krusovszky: Låt tecknen förbli obegripliga
      • Katarina Carlshamre: Lyriskt laddat mor-dotter-drama
      • Morten Søndergaard: Ordning och oreda
      • Pontus Lindh: Otillräckligt appendix för eho
      • Sirkka Turkka: En särling i dikten, i skogen
      • Stig Johansson: En sorg med blommor i håret
      • Tao Lin: Pladdrig alt lit för blaserade unga
    • Nummer 25
      • Björn Gustavsson: Brokig kamp och annorlunda enkelt
      • Blå Blixt: Samhällsproblematiseringen begränsar nya antologin
      • Bodil Malmsten: Det här är hjärtat
      • Dmitrij Strotsev: En erfaren östeuropé talar
      • Eva-Stina Byggmästar: Att möta två andra
      • Filip Lindberg: Samtal i en hopplös familj
      • Janet Frame: Existentiellt motstånd som elektrifierar sidorna
      • Jerker Sagfors: Förbryllande blick på Karelen
      • Marie Norin: Osund symbios mellan människa och språk
      • Mattias Alkberg: ”Som sökare och tvivlare läser bibeln”
      • Tine Høeg: Dansk sommar utan kärlek
      • Zurab Rtveliashvili: I polemik mot censuren
    • Nummer 24
      • Anna Świrszczyńska – Lidandet och glädjen
      • Åsa Älvebrand – I ensamhetens väntrum
      • Asta Olivia Nordenhof – det enkla och det ensamma
      • Bengt Berg – Dikter genom 40 år
      • Daniel Blixt – Utvecklingssamtal
      • Daniel Svensson – Mot bättre vetande
      • Eva Ermenz – I Johannisnatt: dikter från en gränstrakt
      • Fredrik Nyberg – Att bli ved III: Slingorna & undergången
      • Göran Strömqvist – På resa
      • Homeira Tari – Själens tysta skrik
      • Ingeborg Bachman – Vandra, tanke: Samlade dikter
      • Jacques Werup – Du har funnits här: Poesi på liv och död
      • Jesper Svenbro – Ekeby trafikförening
      • Jonas Gren – Överallt ska jag vara i centrum
      • Jonas Modig – Kaninen rymde
      • Kerstin Rauserk – Saker som blir kvar: om drivved och drivkraft
      • Kjell Espmark – Den inre rymden
      • Linus Gårdfeldt – Lys med apan
      • Martti Soutkari – Denna sida upp
      • Niclas Nilsson – Mene tekel
      • Siddharta Sebastian Larsson – På väg: poesi, polemik, prosaik, prosodi, poessä, poetik
      • Simon O. Pettersson – Athens ruiner
      • Steinar Opstad – Under en omvänd himmel
      • Tomas Klas Ekström – Varv
    • Nummer 23
      • ”Det urtida ljuset är ungt” – Rabindrath Tagore och översättningen av samlingsverket Mitt hjärta dansar
      • Agneta Enckell – inte ett ord (jag är naken)
      • Anne Sexton – Sanningen de döda vet
      • Bruno K Öijer – Och natten viskade Annabel Lee
      • Cecilia Björk – MÄTER
      • Christer Hermansson – Förälskelsebok
      • Daniela Crăsnaru – Austerloo
      • Ett hopplöst försök att greppa ”Kommunismen” – Bengt Berg läser Lars Mikael Raattamaas diktbok
      • Gatuduvan – Att alltid bära källaren och alltid se stjärnorna
      • Innosanto Nagar – A som i aktivist
      • Johan Holmlund – På Land
      • Olav H. Hauge – Gängelstrån
      • Tre kvinnliga debutanter: Lina Ellhammer, Lina Österman och Nina Ramsby
      • Tre manliga debutanter: David Medrie, David Carlson och Jörgen Jalmo
      • Vakis Loizidis – Göteborg
    • Nummer 22
      • Agnes Gerner – Skall
      • Anders Johansson – Strömmarna
      • Azita Ghahreman – Serendips loggbok
      • Barbro Lindgren – Dikter i urval 1974-2004
      • Iréne Svensson Räisänen – Släck inte elden: 53 haiku, tanka och andra fåradingar
      • Jonas Ellerström – Under tidens yta
      • Jonas Gren – Lantmäteriet
      • Kristian Lundberg – Vi är de döda, nu snart
      • Kristin Berget – Hennes ansikte
      • Ledo Ivo – Rekviem och andra dikter
      • Lukas Moodysson – Någon har kidnappat golvet under dina fötter: Retrospektiva dikter – Vol. 2
      • Nina Södergren – Hålla glädjen pyrande
      • Salim Barakat – Det enhetligas högmod
      • Tony Kendrew – Feathers scattered in the Wind
      • Tuija Nieminen Kristoffersson – Scharlakan
    • Nummer 21
      • Adam Lundvall – Jag ångrar att jag föddes
      • Anamarija Todorov – Brytningen
      • Andreas Björsten – Kärleksbikter: Muntliga dikter 2
      • Anna Mattsson – Ljusgatan
      • Camilla Hammarström – Tunnlar
      • Christina Rosetti – Trollmarknad och andra dikter
      • Clemens Altgård – Odöd
      • Elise Ingvarsson – Fem minuter av ditt liv
      • Eva Runefelt – Minnesburen
      • Friederike Mayröcker – Om omfamningar
      • Inger Christensen – Alfabet
      • Joar Tiberg – Fåglar i fält
      • Johan Jönsson – mot. vidare. mot.
      • Lennart Hellsing & Fibben Hald – Skor
      • Marie Silkeberg & Ghayath Almadhoun – Till Damaskus
      • Marin Surrescu – Erratum till paradiset
      • Maura Del Serra & Staffan Nihlén – Sånger och stenar: Canti e pietre
      • Pär Lagerkvist – Samlade dikter
      • Peter Lindforss – Det finns mer
      • Ragnar Strömberg: I ditt hjärtas sista slag
      • Sanna Hartnor – Hamnen
      • Stina Nilsson – Luftens sötma: Dikter och korta berättelser av Stina Nilsson
      • Stina Otterberg – Älska, dricka, sjunga, leva, dö: En essä om Erik Axel Karlfeldt
      • Ulla-Britta Lagerroth & Lisbeth Stenberg – Selma Lagerlöfs Teatersonetter
    • Nummer 20
      • Andrea Zanzotto – Dikter
      • Anna Hallberg – Ljusgrönt och aska
      • Bengt Berg – Värmland-världen, tur & retur
      • Blaise Cendrars – Reseanteckningar
      • Carl-Göran Ekerwald – Sigridiana
      • Charles Baudelaire – Samtida fördomar
      • David Vikgren – Nåden
      • Eva-Stina Byggmästar – Barrskogarnas barn
      • Frida Lo Kongstad – Björntråd
      • Helga Krook – Puppe Doll Chrysalis
      • Ida Börjel – Ma
      • Jenny Wrangborg – Vad ska vi göra med varandra
      • Jesper Svenbro – Hill Hill Hill
      • Karin Lentz – Dagboken tar det inte till sig
      • Lennart Sjögren – Kalla mig Noa
      • Mattias Jeschko-Edberg – Eldträd tidig morgon
      • Mette Moestrup – DÖ, LÖGN, DÖ
      • Mohamed Omar – Skymning öfver Upsala
      • Naeimeh Doostdar – Så småningom gick jag hem: Censurerade dikter och noveller
      • Nikola Madzirov – Rester från ett annat sekel
      • Per Lindberg – Röstningen är avslutad
      • Thomas Tidholm – Hilding Kvists minnen
      • Torbjörn Säfve – Brytstycken
      • Werner Aspenström – Fingervisningar: Ur de svarta dagböckerna 1990-1997
      • Yahya Hassan – Yahya Hassan
      • Ywonne Viklund – Svantunga
    • Nummer 19
      • berg och annat – Göran Strömqvist
      • Edith Södergran – Jag är ett svärd
      • Freke Räihä – Mänskliga exempel
      • Göran Printz-Påhlson – Men det är själva kartan du lever i
      • Johannes Heldén – Ljus / System
      • Katarina Frostenson – Tre vägar
      • Krister Gustavsson – Andningsbok Landskapsbok
      • Lars Anders Johansson – Segelmakaren
      • Magnus Ringgren – Alfågel ejder och knipa: En läsning av Lennart Sjögrens Fågeljägarna
      • Magnus William-Olsson – Omullus Absconditus
      • Maria Vedin – Måne över hyreshus
      • Oktay Rifat – Det som blåser genom kvarteret
      • Sedigheh Vasmaghi – Smälta smärtor
      • Svetlana Cârstean – Skruvstädsblomman
      • Tomas Tranströmer – Haikudikter
      • Urban Andersson – Den andra natten
      • Wislawa Szymborska – Nog nu
    • Nummer 18
      • 9 poeter – I flådda sinnens värld
      • Anna Maris – Skiftningar: Fri haiku
      • Bengt O Björklund – Vi drömde om en cirkus
      • C. D. Wright – Fånge hos mjuka ord
      • Charles Reznikoff – Förintelsen
      • Claes Andersson – Hjärtats rum: Valda dikter 1962-2012 & Jag älskar dig med mina höstliga dimmor
      • Dagens dikt 75 år
      • Förintelsen: Protokollen från nürnbergrättegången som poesi
      • Håkan Eklund – Sjusvansad katt
      • Jeny Rengman – Huset
      • Johan Nordbecl & Jockum Nordström – Vägg i vägg
      • John Milton – Det återfunna paradiset / Simson i Gaza
      • Jonas Rasmussen – Pappa-mamma-barn
      • Jonna Fries – Omgångar
      • Joyce Carol Oates – Mörker och ömhet
      • Linn Hansén – Gå till historien
      • Loviosa Eklund – Det här är ett CV
      • Mathias Jansson – Super Marios psyk-os ver. 1.1
      • Ola Lindberg – Hundraåriga skuggor
      • Oscar Rickardsson – Det finns ingen tanke på dig som inte går rätt genom solen
      • Richard Brautigan: Glödlampan bara fortsätter att lysa: Dikter 1953-1984
      • Sara Sum Jensson – Ur mörkret över axeln
      • Selima Hill – Det är så här det är
      • Stefan Boberg – Oslipad diamant
      • Tadeusz Rózewicz – recycling
      • Ulf Hässelbäck – Varg: Savage Street Poetry
    • Nummer 17
      • Åke Heed – Närbilder
      • Daniel Gahnertz – Golden Oldies
      • Erik Bergqvist – Skingra
      • Ernst Herbeck – inte varje människa har en mun
      • Eva Kristina Olsson – Antigones ansikte / Niobes labyrint
      • Eva Ström – Utskuret ur ett större träd
      • Fredrik Nyberg – Att bli ved
      • Håkan Sandell – Ode till demiurgen
      • Hal Sirowitz – Mamma sa
      • Joakim Becker – I mitt huvud och andra dikter
      • Joar Tiberg – Tung trafik och lilla vägen
      • Kennet Klemets – Beröringen
      • Lina Hagelbäck – Violencia
      • Magnus Carlbring – Hord
      • Pernilla Berglund – Tilltar
      • Robert Bolaño – Det okända universitetet
      • Sapfo & Alkaios Eros skakar mig
      • Tove Mörkberg – Barnen
      • Ylva Björnström – Det finns så många hus jag skulle vilja bo i
      • Yves Bonnefoy – Språket, stenarna
    • Nummer 16
      • Åke Hellstrand – Liv som konst, konst som liv
      • Anja Utler – Utövat: En kurskorrigering
      • Annie Lundh – Skalade ord
      • Athena Farrokhzad – Vitsvit
      • Att läsa och värdera poesi – Ett samtal utifrån Tomas Jakobssons Orden ur Sunnansjön och Anders Törnquists I väntan på nya arbjudanden
      • Blå Blixt – Mot denna sol
      • Carl Jonas Love Almqvist – Drömbilder: Songes och andra dikter
      • Emily Dickinson – Gång på gång blir skogarna rosa
      • Göran Greider – Och dagarna är som små sekel
      • Göran Sonnevi – Bok utan namn
      • Göran Strömqvist – Kartongerna på min vind
      • Helena Eriksson – Täthetsteoremet
      • Jacob Frese – Avsked från världen
      • Jesper Svenbro – Krigsroman
      • Karolina Jeppson – Varje dag skulle likna dig
      • Lars Hermansson – 10 avstånd
      • Lotta Olsson – Himmel i hav
      • Peter Curman – Till rors
      • Pia Tafdrup – Salamandersol
      • Roy Isaksson – Släpljus och vingar
      • Shailja Patel – Migritude
      • Sohrab Rahimi – Den ofrånkomliga resan
      • Tua Forsström – En kväll i oktober rodde jag ut på sjön
    • Nummer 15
      • Ann Hallström – bror mot dotter rekviem
      • Brian Turner – Skuggornas ständiga larm
      • Camilla Kronholm – En kärlek så stor
      • Edgar Allan Poe – Eureka
      • Hanna Hallgren – Roslära
      • Iodine Jupiter – Obscen sanning
      • Karin Boye – Ja visst gör det ont: Dikter i urval
      • Kiin Ekelin Wick, Stina Larsson & Erik Malmberg – Livstecken: En bok att drömma till
      • Krister Gidlund – Jord som drömmer
      • Lars Häger – Världens kärlek
      • Lennart Hellsing – Lunch på Klara kyrkogård
      • Magnus Ringgren – Mäta
      • Monika Rinck – Till omfamningens frånvaro
      • Nild Bolander – i går i dag i morgon
      • Nina Södegren – Högt ärade trana
      • Paul Muldoon – En hare på Aldergrove
      • Rolf Zandén – Tänkt och skrivet: Aforismen
    • Nummer 14
      • Azita Ghahreman – Under hypnos i Dr. Caligaris kabinett
      • Durs Grünbein – Interiör med uggla
      • Else-Britt Kjellqvist – Ordet
      • Eske K. Mathiesen – Att lyssna till lärkan
      • Gösta Friberg – Andra världskriget på söder
      • Gustav Munch-Petersen – solen finns
      • Jasim Mohamed – I din mun
      • Jörgen Gassilewski – pärla / barbie / klistermärke / Vi hade vi inte. / Kommer inte att. / Skulle komma att. / Kunde inte tro att
      • Kristina Berggren & Merja Diaz – Pripayat: Tusen år av ensamhet
      • Lars Gustafsson – Elden och döttrarna: Valda och nya dikter
      • Lina Ekdahl – Diktsamling
      • Nina Hemmingsson – Det var jag som kom hem till dig
      • Olga Sedakowa – Portar. Valv. Fönster.
      • Olle Orrje – Dagar vid muren
      • Rosemarie Waldrop – Äpplets vana att falla
      • Stanislaw Jerzy Lec – Ofriserade tankar: Aforismer
      • Steinar Opstad – Den lyckligaste av alla ensamheter
      • Sylvia Plath – Ariel
      • William Butler Yeats – tornet
    • Nummer 13
      • Anton Yospeh – Anton the Poet
      • Morten Söndergaard – Ett steg i rätt riktning
      • Pontus Arvstrand – När marken är platt sjunker himlen
    • Nummer 12
      • Charles Bukowski – Otvättad kärlek och helveteshundar
      • Klara Norling – Man kan inget veta om sedan
      • Paul Celan – Den stora tidlösan
    • Nummer 11
      • Aase Berg – Liknöjd fauna
      • Brian Turner – Kulan som kommer
      • Carina Bergström – Stråk
      • Czeslaw Milosz – Ärlig beskrivning
      • Ewa Nillgård – I hästens år är andetagen
      • Jonas Bengt Svensson – Och sedan fogas ihop igen Halvautomatiska skisser från nattåg
      • Jonas Modig – Vinter i sommarhuset
      • Katarina Frostenson – Flodtid
      • Kristian Lundberg – Min kropp lyser vit
      • Kristin Berget – Der ganze weg
      • Les Murray – Längre raklång
      • Peter Waterhouse – Blommor
      • Rosmarie Waldrop – Äpplets vana att falla
      • Sara Gilliard – Dagbok från Babylon Livs
      • Ulf Eriksson – Stämmor av ljus fördelar världen: Dikter 1982–2011
    • Nummer 10
      • Ewa Åkerlind – Från hängmattan ser jag havet
      • Forough Farrokhzad – Mitt hjärta sörjer gården
      • Friedrike Mayröcker – Scardanelli
      • Hanna Nordenhök – Jaktscener (Lorcatranskriptioner)
      • Jenny Tunedal – Mitt krig, sviter
      • Jörgen Lind – Saskatoon
      • Lars Löfgren och Gao Xingjian – Himlens fäste
      • Lennart Sjögren – Den stora munnen
      • Sören Bondesson – En m3 jord: Diktcykel
      • Vilde Heggem – Hvis traerne
    • Nummer 9
      • Alexander Carlesson – Livsskriket
      • Gunnar Balgård – Landet i väster: Poesi och fotografi
      • James Joyce – Blänk av Ametist
      • Jesper Svenbro – Inget andetag är det andra likt
      • Malte Persson – Underjorden
      • Ukon – Brukaren
    • Nummer 8
      • Adam Zagajewski – Antenner i regn
      • David Vikgren – I folkmun
      • Eleonora Luthander – Kranvatten
      • Emil Boss – vad vi ser avlägsna ut man kan knappt tro att det är vi
      • Ingela Strandberg – En för att stanna en för att gå
      • Jessica Andersson: Den vita staden
      • Khashayar Naderehvandi – Om månen alls syntes
      • Markus Åberg – Grand design
      • Pamela Jaskoviak – Regnet och gräset
      • Rainer Maria Rilke – Duinoelegier
      • Staffan Bergsten: Tomas Tranströmer: Ett diktarporträtt / Dikter och prosa 1954-2004 & Jonas Ellerström: Tomas Tranströmers ungdomsdikter
    • Nummer 7
      • Bo Carpelan – Gramina: Marginalia till Horatius, Vergilius och Dante
      • Christian Hawkey – Medborgare i
      • Claes Andersson – Mörkrets klarhet
      • Cletus Nelson Nwadike – Tankar ur ett lejons gap
      • Daniela Bjernbrandt – I sländors närhet
      • Ewa Åkerlind Saknad – Dikter ur sorgen
      • Kristofer Flensmarck – F P S
      • Marie Silkeberg – Material
      • William Shakespeare – Sonetter
    • Nummer 6
      • Benny Andersen – Världens sista dikt & Svantes visor
      • Daniel Svensson – I väntan på nästa promenör
      • Lars Gustafsson – Om begagnandet av elden
      • Magnus William–Olsson – Ingersonetterna
      • Maura Dooley – Att kyssa en kvarleva
      • Sven Smedberg – Strandbarnet
    • Nummer 5
      • Anders Olsson – men så oändligt lätt att svara dig
      • Anna Hallberg – Colosseum, Kolosseum
      • Åsa Nelvin – Gattet: Sånger från barnasinnet
      • Christina Hagelthorn – Grus
      • Erik Lindegren – Samlade dikter
      • Kent – En plats i solen
      • Marcus Birro – Skjut dom som älskar / 43 dikter
      • Oskar Rickardsson – Vakentimmar
      • Ulf Lundell – En öppen vinter
    • Nummer 4
      • Bengt Emil Johnson: Aftonsånger
      • Eva-Stina Byggmästar – Vagga liten vaggabond
      • Johan Jönson – Livdikt
      • Johannes Heldén – Sience Fiction
      • Kent – Röd
      • Lars Winnerbäck – Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen
      • Peter LeMarc: 100 sånger och sanningen bakom dem
    • Nummer 3
      • Ann Hallström – Saknaden
      • Åsa Ericsdotter – Svårläst
      • Eva Ribich – Det är vatten så långt jag kan se och längre
      • Leif Holmstrand – Vid mardrömmens mål
      • Niclas Nilsson – Love Me Tender
      • Pär Hansson – Motorsågsminne
  • Musiklyrik
    • Nummer 36
      • I skuggan av musiken står poesin stark
      • The Tallest Man On Earth och skugglandet
    • Nummer 35
      • There’s No Use in Talking to People Who Have a Home: Frihet och uppbrott hos Lana Del Rey och Bruce Springsteen
      • Tunnelbanesånger
    • Nummer 34
      • Alltid när jag hör låten gråter jag
      • Lyriken är en blodig lunga
      • Prayer/Protest: Fred Moten, frijazz och vaggvisor
      • Vad vi sjunger om i våra sånger
    • Nummer 33
      • Kära Virginia
      • Utan uppehåll
      • Why Can’t We Live Together? Om David Mancuso, The Loft och konsten att berätta en historia
    • Nummer 32
      • Finlandssvensk pop med känslor i fokus
      • Gammal genre mot nya former
      • Komponera med ord, se med musiken
      • Sociopat, älskare eller sång- och dansman Fyra jaganalyser av Tom Waits, Rod Stewarts och Pengabrorsans ”Downtown Train”
      • Vattnet i Nykarleby: Ett våghalsigt detektivarbete kring Zacharias Topelius & Lars Huldéns psalmer & visor
    • Nummer 31
      • Äldre, mörkare och redo för nästa värld
      • Den sjungna poesin av en självständig musiker: En intervju med Clara Engel
      • Direktkontakt med arketyperna: En intuitiv essä om Bob Dylans författarskap
    • nummer 30
      • Ett decennium av den mörka driften: En intensivlyssning av Scott Walkers Album The Drift
      • Färgerna inuti
      • Musiklyrik i ett ensamt rum
      • Snöyra, en halv tårtbit var och Mitchell: Musiklyrik som förenande länk och uppmaning
    • Nummer 29
      • Att leva med lagom mycket mossa – Vasas flora och fauna
      • Låt mig ta dig till de arga pojkarnas värld: En inblick i självmords-black metalen
      • Om priset vi betalar – Destruktivt driv i Veronica Maggios Den första år alltid gratis
      • Renaissance när Petrolz 10-årsjubilerar
    • Nummer 28
      • Ann och Samuel Charters: liv i litteratur och musik
      • Den ständigt dödförklarade romansen
      • Döden på disco: Dödsgestalten i Pulps texter
      • Renässans för 1890-talisterna: Lars Anders Johansson om att tonsätta Heidenstam, Karlfeldt och Fröding
      • Tristess när den bränner som is: Närläsning av Annika Norlins ”Isarna”
    • Nummer 27
      • På upptäcktsfärd hos Explosions in the sky
    • Nummer 26
      • Bruset inifrån – Beach House och Depression Cherry
    • Nummer 25
      • ”Utåt kanske det är ett nej men inåt är det ett ja”: The Bear Quartet eller historien om ett band (1989-2010)
      • Att skratta för livet: Nedslag i Monty Pythons sångsk(r)att
      • Det är inte du, det är jag – Att växa ifrån ett band
      • En man i en countrylåt: Några betraktelser om maskulinitet i samtida country
    • Nummer 24
      • Dylan och Dylan: Ett samtal med Jackie Hayden
      • Jag tänker på minst 19 saker när jag lyssnar på Lorentz Kärlekslåtar
      • Revolution i rytm och ton: Ett nedslag i den svenska motståndsmusiken
      • Text OCH musik: Krönika av Göran Strömqvist
      • What Kind of Language is This?
    • Nummer 23
      • Även förfärliga män vill ha godnattsagor: Varg Vikernes Black Metal
      • En soppa på musikhistoriskt stjärnstoft – Mikro- och makrokosmiska vibrationer på Foxygens …And Star Power
      • I’ve been Robert McNamara’d into submission – Simon, Garfunkel och världens bästa Dylanparodi
      • Muntligt berättande för den moderna kvinnan: Om Jenny Lewis feminism
    • Nummer 22
      • Återträffen: en retrospektiv nutidsanalys filtrerad genom Timbuktus låt Annie Leibovitz
      • Att bli ett namn i världens tomma ram: Musiken och kritikens allvar aktualiseras av First Aid Kits nya album
      • Jag tänker på minst 19 saker när jag lyssnar på Lorenz Kärlekslåtar
      • What passing bells for those who die as cattle? – Britten, Owen och döden i en lerig skyttegrav
    • Nummer 21
      • Alice och den obegripliga kärleken
      • Att söka mening i askan: Angel Olsens Burn Your Fire For No Witness
      • Att våga förlora sig i drömmens mörker: Lost in the Dream är Adam Granduciels ”finest hour”
      • Den amerikanska drömmens spöke: Tom Joads inkarnationer och det förlovade landet
      • Vår bästa tid ligger framför oss: En reflektion utifrån Kents låt ”La Belle Epoque”
    • Nummer 20
      • ”Allsköns lösa existenser härjar i terrängen”: En introduktion till Kjell Höglunds textvärld
      • Hur stavar man till Nelly EssACHEss?: Alexander Freudenthals musikaliska tolkning av en poets levnadsöde
      • Mats Hanssons ”Klöv Anna Nygårdsdotter”
      • Med harpan som kompass: Berättelsen som sammanhang i Joanna Newsoms texter
      • Otrohetssånger för tonåringar: Närläsning av Melissa Horns Om du vill vara med mig
      • Warren Zevon: En ytterligheternas man
      • Winnerbäcks Hosianna: Ett existentiellt rop på hjälp?
    • Nummer 19
      • ”To Possess her is, therefore, not to desire her”: Besatthet hos Nick Cave
      • Magnus Axéns Drömbarn
      • Någonstans mellan Glasgow och Las Vegas: Hittar Glasvegas hem med nya albumet
      • Undergång och kärlek: Det profetiska i Bob Dylans författarskap
    • Nummer 18
      • ”You can hit me all you want to, bu I don´t love you anymore”: Samspelet mellan musik och lyrik i Lou Reeds Berlin
      • Eldkvarn behövs: En pluralistisk återkomst över miljoner mil och vägar
      • En död festival i en levande musikstad: Peace & love och Borlängefenomenet
      • En nittiotalist uppgrävd ur myllan: Lars Anders Johanssons tonsättningar av Erik Axel Karlfeldts dikter
      • Kindertotenlieder: Att erfara det oupplevda
      • Musiken ska inte jämföras med poesin: Om när Gunnar Ekelöf hörde Stravinskys Våroffer en vinter i Paris
      • På ängen finns en aftonfalk
    • Nummer 17
      • Artistens fall och det nya livet: Jim James öppnar nya dörrar med Regions of light ans sound of God
      • Conor Oberst: En röst åt indiegenerationens existentiella tvivel?
      • I vandringens lunk: Mötet mellan text och musik i Schuberts skapande
      • Plantering i karg mark: We are the storm tar en klassisk metafor i besittning på albumet Wastelands
      • Tonårens ödeland: En av mänsklighetens stora revolutioner speglad genom The Who’s Baba O’Rileys
      • We who were living are now dying: Violence and Death in poems and songs for children
    • Nummer 16
      • Att lära sig skratta: Carl Michael Bellman och förståelsen av gångna tiders humor
      • Bullet the words at the mockingbirds: The poetry of genre-crossing musician Wesley Eisold is not for the Squeamish
      • En jättes återkomst: Psychedelic Pill tar Neil Young & Crazy Horse till höga höjder
      • Irländsk julafton i en fyllecell: Bitterljuv spänning mellan dröm och verklighet
      • Opium or philosophy? A Tyrolean meditation on the lyrics of DJ Ötzi´s schlager hits
      • Strövtåg i ett infruset poetiskt landskap: Mando Diao tolkar Gustaf Fröding
    • Nummer 15
      • ”Och tag farväl av det Alexandria du förlorar”: En lyrisk spegling hos Kavafis och Cohen
      • En helt ny värld av bilder och känslor: Daniel Stagnos tonsättningar av poesi
      • En urvuxen sjömanskostym: Via E4:an in i Håkan Hellströms höstpoesi
      • Skrymmande känslor: Ulf Lundell boxas Rent förbannat
      • Sökaren Bob Dylan: Tankar efter 2012 års Tempest
  • Poesi
    • Nummer 36
      • Louise Ragnartz
      • Magnus Carlbring
      • Maria Stepanova
      • Oscar Nilsson Tornborg
    • Nummer 35
      • A. E. Houseman – ”Oh, who is that young sinner…”
      • Carin Eriksson
      • Carl Johan Flognman
      • Charlotte Qvandt
      • Gerardo Masuccio
      • Linus Lekander
      • Maria Engquist
      • Maria Engqvist
      • Pia Maria Strömberg
      • Thomas Evertsson
      • Tommy Thuresson
    • Nummer 34
      • Amanda Backman
      • Charlotta Bergstrand 
      • Daniel Sundgren
      • Helena Häger
      • Johan Dahlin van Wees
      • Matilde Villegas Bengtsson
      • Michael Economou
      • Qiu Jin
      • Sara Ek
      • Ture Berg
    • Nummer 33
      • Andreas Å Andersson
      • Johanna Evenson
      • Karl Holmberg
      • Niklas Lövgren
      • Sanna Hartnor
      • Signe Gjessing
      • Stina Nydahl
    • Nummer 32
      • Beatrice Falk
      • Daniel Blixt
      • Elsa Bane
      • Eric Margér
      • Marie-Louise Hugmark
      • Mats Hansson
      • Pablo Molinet i nytolkning av Lasse Söderberg
    • Nummer 31
      • Andreas Kittel
      • Eva Ribich
      • Lena Bergholm
      • Mats Gustavsson Nimmerfors
      • Pier Paolo Pasolini
      • Sara Sheiki
    • Nummer 30
      • Eva B. Magnusson
      • Julia Melin Bernhardtz
      • Nellie Karlsson
      • Tafadzwa Hove Rangarira
    • Nummer 29
      • Lena de Veen
      • Lo Lagercrantz
      • Magnus Norberg
      • Mona Mörtlund
      • Octavian Soviany
      • Petra Mölstad
      • Sofia Stenström
    • Nummer 28
      • Axel Johansson
      • Helena Granström
      • Ica Fischerström
      • Linnea Martinsson
      • Malte Persson
      • Maria Küchen
      • Marian Bergroth
    • Nummer 27
      • Else-Britt Kjellqvist
      • Emma Eriksson Olsson
      • Maja Wijk
      • Matilda Gomis
      • Seamus Heaney
    • Nummer 26
      • Caroline Jägerfeld
      • Julio Llamazares
      • Marie Lundquist
      • Michael Economou
      • Miranda Lindström
      • Patrik Centerwall
      • Siri Bengtén
    • Nummer 25
      • Asta Olivia Nordenhof
      • Berlin, 1900-tal
      • Daniel Blixt
      • Mattias Alkberg
      • Merit Åhs Janbrink
      • Nils-Åke Hasselmark
      • River Forsell
      • Sara Falkstad
      • Två avsnitt ur Bodil Malmstens Det här är hjärtat
    • Nummer 24
      • Anna Bokinge
      • Astrid Harnisch
      • Erik Halldén
      • Jesper Svenbro
      • Matilda Södergran
      • Merima Dizdarević
    • Nummer 23
      • Adam Lundvall
      • Jenny Wrangborg
      • Johan Jönson
      • Lennart Sjögren
      • Namdar Nasser
      • Niklas Lövgren
      • Tom Hedlund
    • Nummer 22
      • Agnes Gerner
      • Jenny Eriksson
      • Johan Attfors
      • Johanna Lindberg
      • Maria Vedin
      • Olle Andersson
    • Nummer 21
      • Anamarija Todorov
      • David Zimmerman
      • Fyra (icke-)ghazaler av Calle Flognman
      • Marin Sorescu
      • Sandra Jönsson
      • Sanna Hartnor
      • Siri Frances
      • Thomas Tidholm
    • Nummer 20
      • Debutant: Tommy Löfgren
      • Filip Lindberg
      • Ida Axelsson
      • Maiken Abildgaard
      • Mattias Jeschko-Edberg
      • Per Klingberg
      • Sebastian Larsson
      • Yahya Hassan
    • Nummer 19
      • Anett Duran
      • Cecilia Persson
      • David Rosén
      • Emil Hagelbäck
      • Klara Norling
      • Magdalena Kovac
      • Per Blomqvist
      • Simon O. Pettersson
      • Stina Nilsson
      • Tina Persson
    • Nummer 18
      • Andersson, Urban
      • Ångström, Pernilla
      • Azar, Robert
      • Byggmästar, Eva-Stina
      • Camoni, Nicole
      • Dr Knallpulver
      • Erasmie, Bengt
      • Falltorp, Tina
      • Häger, Helena
      • Hove, Chenjerai
      • Ingvarsson, Elise
      • Iselid, Lars
      • Keijser, Lena
      • Lamsoo, Anna
      • Lindberg, Ola
      • Lundqvist, Marianne
      • Murray, Les
      • Smallridge Virgo, Charles
      • Wallbing, Kristina
      • Waltré, Mats
      • William-Olsson, Magnus
    • Nummer 17
      • Dimmheed, Adam
      • Flognman, Calle
      • Heed, Åke
      • Jansson, Mathias
      • Johansson, Anders
      • Kjellqvist, Else-Britt (17)
      • Lundvall, Adam
      • Malmsten, Marcus
      • Strömblad, Isabella
    • Nummer 16
      • Franzen, Ina
      • Grip, Eva
      • Hällgren, Sofia
      • Hansson, Eva
      • Langrath, Eva
      • Lundgren, Jenny K
      • Mossberg, Niclas
      • Nillgård, Ewa
      • Strömqvist, Göran
      • Waltré, Mats
    • Nummer 15
      • Blomqvist, Per
      • Bronett, Henry
      • Fjellner, Tor-Björn
      • Huss, Jessica
      • Jansson, Mathias
      • Keijser, Lena
      • Koski, Marja-Liisa
      • Morén, Jane
    • Nummer 14
      • Ahlzén, Nina
      • Andersson, Magdalena
      • Ermenz, Eva
      • Falkstad Byrne, Sara
      • Forsblom, Josefine
      • Nordlund, Gerd Karin
    • Nummer 13
      • Bjelvehammar, Bo
      • Centerwall, Patrick
      • Haegring, Carl Fredrik
      • Huss, Jessica
      • Jansson, Mathias
      • Jönsson, Sandra
      • Kjellqvist, Else-Britt
      • Koski, Marja-Liisa
      • Rydberg, Ola
      • Zandén, Rolf
    • Nummer 12
      • Assarsson-Lod, Elin
      • Björklund, Bengt O
      • Dahlberg, Thomas
      • Fritz, Johan von
      • Johnsson, Alva
      • Liljestrand, Anna
      • Lind, Lars
      • Persson, Cecilia
    • Nummer 11
      • Esperi, Benedikte
      • Grönberg, Hans
      • Söderfeldt, Arja
    • Nummer 10
      • Frykenfeldht, Towe My
      • Langrath, Eva
      • Liljestrand, Anna
      • Nillgård, Ewa
      • Unger, David
      • Yoseph, Anton Wilhem
    • Nummer 9
      • Blomberg, Kristoffer
      • Fritz, Johan von
      • Jakobsson, Armand Darius
      • Nilsson, Ann-Kristin
      • Svensson, Roger L
    • Nummer 8
      • Frykenfeldht, Towe My
      • Nyquist, Andreas
      • Wiking Holmlander, Tuva
    • Nummer 7
      • Norling, Klara
    • Nummer 6
      • Fritz, Johan von
    • Nummer 4
      • Asplund, Malin
      • Ollikala, Sandra
      • Peterson, Niclas
    • Nummer 3
      • Nyquist, Andreas
    • Nummer 1
      • Nyström, Ida
  • Tema
    • Nummer 36 Bermudatriangeln
      • Demoniorum Insulam 
      • Sikta, skjut, poesi! 
      • Subduktionszon – en essä
      • Upprepning som sorgearbete
    • Nummer 35 I marginalen
      • Att läsa det obegripliga
      • Ett gränsområde
      • Glas
      • Grafik
      • I marginalen
      • Körkortsboken
      • Michaël Vandebril – En flamländsk frankofil
      • Skriften utanför en patriarkal maxim: Essä om den feminina skriften
      • Stol nmr 17/ alla andra stolar
      • Två dikter av Johan Eriksson
    • Nummer 34 Djur
      • Att inte vara I-II
      • Djuren har rätt
      • ETT GYLLENE RÖRELSESNITT: En lyrisk forskningsuppsats
      • Hund
      • Klädnad
      • Nattsmyg
      • Nattvakten
      • Se igenom – en diktessä 
      • Skabbräv och kråksång eller något om djuren i Lennart Sjögrens poesi
      • Spår
      • Under lupp & Djungelvrål
      • Vissa människor älskar djur så mycket
      • William Blakes Natt & Tigern
    • Nummer 33 Absurditet
      • Buenos Aires trottoarer och Kristina Lugns bankomatkod: Om Julio Cortázar och absurditet i tillvaron, litteraturen och språket
      • Den perfekta gåvan
      • Det börjar i ett vardagsrum… & Hjärnspökena
      • en objuden gäst
      • Enkla förklaringar och andra dikter
      • Februarivärld
      • Kokta inälvor
      • Skalet på mandarinen delar sig i dina händer
      • Tiden är ett spädbarn
      • Ur Flickan & Jag har aldrig sagt att djuret är en fågel
      • Vargpakten
      • William Butler Yeats på höga styltor
    • Nummer 32 Exil
      • Exil i kulturen
      • Exil som gissel och grogrund
      • Exilprofil & Smaken av salt och vinäger
      • Gränser för språkets minnen: Om exil, från Sverige – ur ett pågående samtal
      • i Djungeln
      • Källarmåne
      • Lidandets väg
      • Nötdrömmar och Sverigedrömmar
      • Odlandet av fasta boplatser
      • Rabearivelos kamp mot instängdheten
      • Sänd duvor | Rakt in i cellerna… | Livets andedräkt kan vara frän ibland
      • Se inte så enstavig ut
      • solen dammar medan jag vänder på kappor: detta är ingen (o)sanning
      • Trident
      • Xxxxxx-xxxx & Viljan
    • Nummer 31 Ögat
      • allt jag ser när du blundar
      • Att förväxla ögat med tingen
      • Buddhas ögon
      • Dödsångestlimmet som…
      • Gibrans öga
      • Jag spionerar med mitt lilla öga
      • Öga (slut)
      • Ögon
      • Om bildkonstens Instagram och mitt öga: Litteraturhistorien gör ont i ryggen
      • På hornhinnan
      • prt scr [sys rq]
      • Tre dikter
      • Trilobit | Kluster | Tillbakablick
      • Vattenförrådd
    • Nummer 30 Lust
      • Den uteblivna lusten: Om allt vi borde men inte ids
      • Ghazal XIV
      • Instruktionsmanual
      • Jag vill gå med blodiga fingrar genom skogen
      • Obscena dikter
      • Olusten går i sorgens fotspår
      • Perverser
      • Ryggmärgsvarelse
      • Strippklubb
    • Nummer 29 Teknologi
      • En trött dikt
      • Poesi från skyttegraven
      • Poesi som självteknologi: Om John Ashberys ”Fragment”
      • Senryun om ny teknologi
      • Spelvisionen i ”Dantes inferno” speglar vår tid
      • Tangentbord produktionsyta
      • Teknologins falska toner
      • Tre dikter om teknologi av Henrik Mimerson
      • Ur ”Fragment” av John Ashbery
    • Nummer 28 Detektiv
      • Daniel Lyrstedt – [Mullerike] & [Spår]
      • Göran Strömqvist – Invit & Undran
      • Henrik Mimerson – Hur många kan man döda?
      • Jorum – En fantasi
      • Läsaren som detektiv i Roberto Bolaños Antwerp
      • Oidipus P.I. Skiss till tragedins livssyn
      • Poesi bland barndetektiver
      • Sebastian ”Siddharta” Larsson – Ur Detective Circle
      • Thyra Klang – Två senryu
      • Thyra Klang: Detektivarbete
      • Tina K Persson – Insikt
    • Nummer 27 Jord
      • Cowspiracy och avsaknaden av kött i ekopoesin
      • Förna
      • Jord
      • Jord har en politisk klang
    • Nummer 26 Intermedialitet
      • Anita Westin: En tatuerad dam och nybakade anisbröd
      • Bruno K. Öijers intermediala poesi
      • Calle Flognman: Ekfras i ett tidsperspektiv
      • Calle Flognman: Ekfraser till vind och röd sol
      • Göra kärlek till sidor och sång
      • Krönika av Peter Nyberg: Korpens populärkulturella intermedialitet
      • Louise Hellstrand: FORUM Nutidsplats för intermediär kultur
      • Poetisk intermedialitet: Elvis, skräck, Sience Fiction, krigsfilm och Gunnar Ekelöf
      • Vikingarna tävlade i ekfraser – den fornnordiska ekfrasen: Orkneyinga saga
    • Nummer 25 Kortdikter
      • Göran Strömqvist: Fåradingar
      • Haiku – den ultimata minimalistiska dikten
      • Om kortdikter i fri form
      • Stigar till haikuns Tranströmer
    • Nummer 24 Medkänsla
      • Adam Hedengren: i 950 finns inget mänskligt
      • Eva-Kristina Appelros: 3 dikter
      • Hampus Östh Gustafsson : Livets hörn
      • Jenny Wrangborg – Dikter om medkänsla
      • Kraften från ovan och kräftan från nedan
      • Medkänsla, empati, medmänsklighet
      • Motståndets estetik: José Craveirinha
      • Paulina Sundén: 2 dikter
      • Skrift till/från en medmänniska
    • Nummer 23 Ålderdom
      • Åldrandet: 2 dikter
      • Ann Smith – Det sinnligas mästare
      • Att åldras med ett bästföredatum
      • Barn av livet
      • det är en tidsrymd av oåterkalleliga stråk
      • Dödsbädd
      • Jag lever, jag skriver: Friederike Mayröcker
      • migrera
      • Minnena till tröst
      • Nina Södergren – Ålderdomens hjärta
      • Om ålderdomen i poesin – några anteckningar
      • Samtal med Gudrun Allvin
      • STAMMEN MÖRK I SIN EGEN SKYMNING
      • Två dikter från Carola Ankarborg
      • Två dikter om åldrandet
      • Utan funktion
    • Nummer 22 Skyttegravar
      • Ett tidsvittne: Anna Achmatova 1889-1966
      • medan striden pågår
      • Poesins vittnesmål från mänsklighetens största tragedi: Owen, Brooke och Graves i Minds at War
      • Skyttegravar
      • Urtidsgrå augustidagar: Hans Larssons diktning och första världskriget
    • Nummer 21 Fotboll
      • ”Hup, Holland, Hup”: Patriotism, Hatred and Regional Pride in Dutch Football Songs
      • 48 Years of Hurt – and Dreams: An Introduction to English Football Songs
      • Bengt Bergs dikt ”Fotboll”
      • Bollen var ju död, en meter
      • Daniel Lyrstedt: Fotbollslimerick
      • Fiskrens, änglar och en olympisk gud: Vemodiga minnen och drömmar om guld och evighet i fotbollssånger från Göteborg
      • Glädje, nostalgi och existentialism: När fotboll blir poesi
      • Grusade planer
      • Kennet Melin: Några tankar om dikter och fotboll
      • Per Blomqvist: livet på 90 minuter
      • Robert Sandin: Fotboll
      • Supportersånger är en svår och ädel genre
    • Nummer 20 Ytterligheter
      • ”Allsköns lösa existenser härjar i terrängen”: En introduktion till Kjell Höglunds textvärld
      • ”majestätet som luktar sött av ruttenhet”: Bastian Damascus förälskelse i mytologi, mystik, skrock och hedendom
      • Anett Duran gestaltar temat Ytterligheter
      • Betydelsen av i: Åke Hodells maktkritik
      • Tedor i Snararp: Skaldade på ydremål i Göteborg
      • Warren Zevon: En ytterligheternas man
      • Ytterligheten berör: Krönika av Göran Strömqvist
    • Nummer 19 Sensualism
      • Calle Flognman gestaltar temat sensualism
      • Erotikon: Att skriva sig in i sin kropp
      • Erotikon: Beata Valle
      • Erotikon: Carolina Sorabowska
      • Erotikon: Pierre M Vineland
      • Gudrun Allvin tolkar temat Sensualism
      • Jessica Huss tolkar temat sensualism
      • Julie Gjelsvik gestaltar temat sensualism
      • Kärleksdödsdikter: Stagnelius och Malmbergs dödserotik
      • Martina Sjölin tolkar temat sensualism
      • Mats Hansson gestaltar temat Sensualism
      • Mats Waltré gestaltar temat sensualism
      • Pennan är en förlängning av hjärtat
      • Rut Hillarp – Erotikens M Teste
      • Sensualismen i Närmare nu: Helena Lejd undersöker en ungdomsförälskelse
      • Sensualitet på en behagfull plats: Eva-Stina Byggmästars Locus amoenus
    • Nummer 18 Global poesi
      • 44 blodsockerfall och ett nödlandat flygplan: Henrik karlsson berättar om Sveriges första Spoken Word-turné i USA
      • ”Dikten är blodet som måste ut ur det igentäppta såret”: Intervju med den iranska poeten Anna Lamsoo
      • ”Jag blandar Spoken Word och Hip Hop”: Oskar Hanska om global poesi
      • ”Mina läsare kommer att öka med 1 000 %”: Haikupoeten Anna Maris publiceras internationellt
      • Bengaliska moln: Poesi i Bangladesh och Sverige
      • Bengt O. Björklund tolkar Global Poesi
      • En afrikansk röst: Roy Isaksson presenterar Chenjerai Hove
      • Ett potatisfält i Polen: Les Murray på turné 2007
      • Existentiell klimpsoppa: Vardagstrivia och livsfrågor hos några globala poeter
      • Förintelsen: Protokollen från nürnbergrättegången som poesi
      • Renässans för haikudiktningen Om japansk diktning med nestorn Lars Vargö och debutanten Ola Lindberg
    • Nummer 17 Ödeland
      • Bengt O. Björklund tolkar temat Ödeland
      • Calle Flognman tolkar temat Ödeland
      • Det öde århundradet: Ett idéhistoriska perspektiv på Eliots metafor
      • Det öde landet? Feminismens revidering av ödelandsmetaforen
      • Göran Strömqvist tolkar temat Ödeland
      • Harry Martinson: En ödelandspoet
      • Marcus Malmsten tolkar temat Ödeland
      • Plantering i karg mark: we are the storm tar en klassisk metafor i besittning på albumet Wastelands
      • Tonårens ödeland: En av mänsklighetens stora revolutioner speglad genom The Who’s Baba O’Rileys
    • Nummer 16 Estradpoesi
      • Krigstribunalen
      • Poetronica med Telegraf
      • Slamet i Sverige: Vidar Berg
      • Slamets historia: Från antik lyrik till Johannes Anyuru
      • Slamets Papi: Marc Kelly Smith
    • Nummer 15 Kreativitet
      • Den praktiska kreativiteten: Om att reda ut en klyscha
      • ”Mitt kreativa liv är annars mycket tråkigt”: Om kreativitet med Cecilia Persson
      • How to draw an owl
      • Kreativitet som tacksamhet över livet: Om skrivande med poeten Daniel Svensson
      • Skapa konstnär, prata inte: Reflektioner
      • Standing on the Crowd´s Shoulders: The Social Origin of Creativity
    • Nummer 14 Musiklyrik revisited
      • Den styvmoderligt behandlade musiklyriken: Varför musik och lyrik måste få mötas i åtminstone tre minuter
      • Drömmen om en ny värld: Svårt att Banga Patti Smiths poetiska världsomsegling
      • My Morning Jacket och rockens framtid: Om slutna cirklar och dialektiska banor
      • Popsånger med ambition att rädda ditt liv: Om Morriseys texter
      • The Nationals Boxer: Att stå inuti en tom smoking
      • The Shark has Pretty Teeths: Bertolt Brechts The Threepenny opera reread
    • Nummer 13 Tre kvinnliga poeter
      • ”hjälp mig i raseriarbetet, guddräng”: Tolkningar av Katarina Frostensons poesi
      • ”jag åtrår alla män som åtrår mig”: jag-gestalten i Åsa Ericsdotters verk
      • ”ty sådan är regeln i det här förlorarspelet”: Marginalia om Wislava Szymborska
    • Nummer 12 Alternativ poesi
      • E-bokspoesi
      • Krönika av Ann-Kristin Nilsson: Poesi och fotografi
      • Krönika av Per och Patrik Blomqvist: Gamla grepp med nya handtag
      • Krönika av Rolf Zandén: Två bildspråk
      • Skuggor och tankar
    • Nummer 11 Tranströmerland
      • Den stora gåtan – om Tomas Tranströmers haikudiktning
      • Läsarnas hyllningar till nobelpristagaren
      • Rinkeby framför kungen
    • Nummer 10 Ung poesi
      • Poetisk Performance: Skicka ett brev till Lena Adelsohn
      • Skapande som motkraft till ensamheten
    • Nummer 9 Hemlös poesi
      • John Arthur Ekebert
      • Krönika av Ann-Kristin Nilsson: En trygg hamn
    • Nummer 8 Hitpoesi
      • Birger Sjöberg
      • Dan Andersson
      • Edith Södergran
      • Karin Boye
      • Nils Ferlin
    • Nummer 7 Fem debutanter
      • Daniela Bjernbrandt
      • Helena Österlund
      • Khashayar Naderehvandi
      • Klara Norling
      • Roberth Ericsson
    • Nummer 6 Småförlagen och poesin
      • Heidruns
      • Irrlicht
      • Oppenheims
      • Svensk lyrikutgivning – en division för sig
    • Nummer 5 Tre 1800-talspoeter
      • Edgar Allan Poes korp
      • Gustaf Frödings lek
      • Verner von Heidenstams poesi
    • Nummer 4 Nätpoesi
      • Ångest kärlek och orättvisor – om svensk nätpoesi
      • Anna Andali Signesdotter
      • Daniel Lyrstedt
      • Malin Asplund
      • Niclas Petersson
      • Oskar Rickardsson
      • Sandra Ollikala
    • Nummer 3 Poeter om poesi
      • Anna Jörgensdotter
      • Åsa Ericsdotter
      • Lina Ekdahl
      • Marcus Birro
      • Tom Malmquist
    • Nummer 2 Musiklyrik
      • Att anta den misslyckades roll – Några iakttagelser av Ulf Lundells rolldiktning
      • Dansbandslyrik – förmedlare av kärleksschabloner
      • Den naiva glädjens lyrik – Reflektioner runt Magnus Johanssons musiklyrik
      • Den tillbakablickande mannen – Ett perspektiv genom Plura Jonssons rocklyrik
      • E som i Everett som i Eels
      • Från proggmusik till bokpoesi – en självbiografisk historia
      • Frankenstein, Michael Cane och Kent
    • Nummer 1 Bloggen
      • Associationer runt Gunnar Ekelöfs ”Resenär”
      • Ida Nyströms ”livsöden skrivna i taket”
      • Intimiteten hos Tomas Andersson Wij
      • Jesper Svenbro – Vingårdsmannen och hans söner
      • Om hur Populär Poesi startade
      • Om poesins situation i Sverige
      • Pia Tafdrup – Tarkovskijs hästar
      • Reflektion över amerikansk poesi
      • Rundvandring i Alsters herrgård
      • W H Audens Begravningsblues
      • Wislava Szymborskas Kärlek vid första ögonkastet
  • Redaktionens blogg
  • Om oss
    • Medlemskap & Prenumeration
    • Lösnummer & bokhandel
      • Jubileumsbok: Fem år i Poesins tjänst
    • Redaktion och skribenter
    • Manus
    • Historik
    • Sajt-karta
      • Newsletter

Johan Attfors

Johan Attfors, f. 1991 och bosatt i Flemingsberg. Läser en kandidatexamen i litteraturvetenskap under en paus från läkarprogrammet. Skriver för att han måste, och för att han tror att världen blir lite större när vi fyller den med ord.

Kyrka. Foto: Åsa Nyberg.

Kyrka. Foto: Åsa Nyberg.

karantän

 

 

jag föddes in i en glaslåda

Attfors karantän

 

 

jag följer noga människornas gester

och skulle nog försöka härma efter dem

om bara lådan gav ordentligt rum för mina lemmar

man rör sig omkring mig i en märklig koreografi

vars mening jag länge har försökt tolka

 

 

mina naturbehov är lyckligtvis begränsade

något annat vore ohållbart –

min stillsamma livsstil kräver lite i form av föda

och jag lapar i mig kondensdropparna som bildas

av min andedräkt då yttertemperaturen sjunker

 

 

Attfors karantän 2

 

 

likgiltigheten

 

 

Attfors 1

Attfors 2

Attfors 3

Attfors 4

Attfors 5

 

 

 

lägenheten

 

i en sovstad:

högt över marken:

vila

*

det lyser i en vindskupa på andra sidan gatan

skratt faller ner på trottoaren som vissna löv

när det når ända ner har det sönderdelats

i små partiklar som beslöjar marken, tunt

jag rosslar, harklar mig

hostar upp dammet från gatan

det är vinter

det är natten efter sommarens sista kväll

luften är tung av fukt men inte av löften

inte av Shakespeare

pendeltågen bromsar tyst på spåret

ingen väntar på perrongen, det är mörkt

en man blir hjälpt med sina flyttlådor genom spärrarna

skogssnigeln krymper

fnasig och ensam på trottoaren

kröker sin benlösa kropp till ett s: själv som jag

känselspröten pekar mot himlen

(lyssnar efter liv)

Flemingsbergs centrum reser sig över oss

en neonstad i öknen

jag passerar under klockstapeln på vägen hem

en nordtysk kampanil, för strängare trakter

kanske om jag hostar till när jag är mitt under

skall ekot från min mun avslöja dess dolda klang

nu står den tyst och spejar, ut i mörkret, över mitt huvud

inför fjortonvåningshuset under skymningsblå

underbelysta himlen

min skugga svald av mörkret jag av klocktornet

fjortonvåningshusets violetta plåtmatris

fjorton fönster högt tjugo trettio brett

vissa är tända och andra är släckta och något är förtäckt med plywood

något är förtäckt med plywood

vad kan jag inte se

klocktornet töjer sig över mig

fjorton fönster kan inte förstå

ingen kommer ut

himlen suckar och böjer sin rygg

ur mina trasiga skor väller asfalten fram och fast i marken

himlen rotar innanför luggslitna kläder, jag står bara still

vajar med vinden sval som gungar fasaderna mörkret

i det här huset växer droppstenarna på tvären

man måste huka sig i dörröppningen

långsamt, långsamt sträcker de sig

från ena väggen mot den andra

jag skramlar med nycklarna, öppnar ytterdörren

slussrummet

mänsklig urin, tydligen

på väg att vädras ut, folk kommer och går

samhällets dåliga samvete

i limbo mellan ytterporten

den låsta dörren till hisshallen

sopnedkastets lock står öppet

dunster från källaren (underjorden)

tvättpulver och utspillda solrosfrön

en övergiven soffa

genomkorsar höghusets alla våningar

*

i en sovstad:

högt över marken:

vila

kylskåpets motor slutar snurra

tillfällig inre tystnad

lägenhetens fyra väggar

rummet en nästan perfekt kvadrat

tillfällig inre tystnad

lägenhetens fyra väggar

påklädd på den bäddade sängen

sängen en nästan perfekt viloplats

åkdammsugaren kröker den smala

korridoren omkring sig som en himlakropp

med örat mot diskbänken kan man höra havet

kylskåpet sprider sin inre kyla

påklädd med knäppta händer

den bäddade sängen

brandlarmets envetna stirrande

genom golvet:

ingenting levande lever under golvet

genom taket:

något spolar över huvudkudden

droppar spolar fram till

nästanminnet från djupdrömmen

en hotfullt kroppslig tyngd

bokhyllan övervakar den bäddade sängen

påklädd på den bäddade sängen

väckarklockans stumma rektanglar i mörkret

sprider sin inre kyla

kylskåpets motor börjar snurra

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tolv + 16 =

Prenumerera på Populär Poesi!

 

Om du blir medlem i Populär Poesi  börjar din prenumeration det första numret av tidskriften som är helt tryckt i färg: nummer 36 med tema Bermudatriangeln.

Populär Poesi kommer ut i fyra tryckta nummer per år och drivs som en förening, därför köper du ett medlemskap när du vill prenumerera.

Ett årsmedlemskap i föreningen Populär Poesi: 280:-

Student- eller pensionärspris mot inskick av student- eller pensionärslegitimation: 195:-

Stödmedlemskap 500:-

Prenumerera!

Populär Poesis kalender 2018

 

April
Tryckta nummer 36 hos medlemmarna


23 juni
Tryckta nummer 37 hos medlemmarna

30 juni
Digitala nummer 37 läggs ut på www.popularpoesi.se


30 juni – 7 juli
Tranås at the fringe
Program kommer här: atthefringe.org


6-8 september
Internationell Poesifestival Jönköpings län


22 september
Tryckta nummer 38 hos prenumeranterna

29 september
Digitala nummer 38 läggs ut på www.popularpoesi.se


16 december
Tryckta numer 39 hos prenumeranterna

27 december
Digitala nummer 39 läggs ut på www.popularpoesi.se

Senaste texterna

  • Subduktionszon - en essä | 17 april, 2018
  • Maria Stepanova | 17 april, 2018
  • The Story of Suzanne | 17 april, 2018
  • Kranvatten och bitsocker | 17 april, 2018
  • Upprepning som sorgearbete | 17 april, 2018
  • Demoniorum Insulam  | 17 april, 2018
  • Magnus Carlbring | 17 april, 2018
  • Skalornas förråd av Ulf Eriksson | 17 april, 2018
  • I mina kupade händer får era hälar stå | 17 april, 2018
  • Flod mot intet av Clara Janés | 17 april, 2018

Populär Poesis nyhetsbrev

Prenumerera på Populär Poesis nyhetsbrev genom att fylla i nedanstående formulär:

Månadens performance

April månads performance på Populär Poesi är Felicia Högnelids ”Lesbiskt näsblod” för sitt patos i besjungandet av kropsvätskor som del i revolutionära handlingar.

Poddar om poesi

Poesipodden

drivs av IréneSvensson Räisänen och innehåller intervjuer med poeter och läsningar av klassisk poesi.

Lyssna på Poetpodden


Örnen och kråkan

Örnen och kråkan drivs av Magnus William-Olsson och har utöver sin kritikavdelning ett spännande podmaterial på hemsidan:

Lyssna på Örnen och kråkan

Senaste från redaktionen

  • Musik, dans och uppläsningar när Krispiga kaskaders vinnare hyllades | 17 april, 2018
  • Ett nummer helt i färg! | 17 april, 2018
  • Ny stadgar i föreningen Populär Poesi | 2 april, 2018
  • Upplagan för nummer 35 är slut | 29 mars, 2018
  • Extra årsstämma den 2 april | 26 mars, 2018

Senaste kommentarerna

  • Göran Ekblom om ”You can hit me all you want to, bu I don´t love you anymore”: Samspelet mellan musik och lyrik i Lou Reeds Berlin
  • Peter om Medlemskap & Prenumeration
  • Rebecka ray om Medlemskap & Prenumeration
  • Elisabeth Dahlerus Dahlin om Anamarija Todorov – Brytningen
  • Andreas Öller om Mattias Jeschko-Edberg

Populär Poesi stöds av

kulturradet_logo

 

 

 

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Peter Nyberg
Mejl: peter (a) popularpoesi.se.
Postadress: Pilgatan 10 | 553 18 JÖNKÖPING
Telefon: 073 630 90 42

Redaktörer

Kritik: Helena Lie
helena.lie (a) popularpoesi.se
Recex skickas till Populär Poesi, Pilgatan 10, 553 18 JÖNKÖPING

Poesi: Jimmie Svensson
dikter (a) popularpoesi.se

Tema: Emil Zawadzki
emil (a) popularpoesi.se

Artiklar & essäer: Lydia Liljegren
lydia (a) popularpoesi.se

Musiklyrik: Channa Riedel channa@popularpoesi.se

Om Populär Poesi

Populär Poesi ges ut i fyra nummer per år.
Grundmedlemskap: 280 kronor
Studenter: 195 kronor (bifoga studentlegitimation till red(a)popularpoesi.se)
Stödmedlemskap: 500 kronor

Medlemskap betalas in till:
Bankgiro: 399-6360
Swish: 123 390 88 37
Uppge adress dit tidskriften ska skickas. Obs: Medlemskapen är fortlöpande (se medlemskapssidan)

Organisationsnummer: 802473-7598.
ISSN: 2001-3647.