-
Den stora gåtan – om Tomas Tranströmers haikudiktning
Av Peter Nyberg Svenska akademien skriver i sitt utskick inför tilldelningen av nobelpriset i litteratur: ”Nobelpriset i litteratur år 2011 tilldelas den svenske poeten Tomas Tranströmer ’för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga’ ”. Såhär en dryg månad efteråt är det knappast någon poesiintresserad svensk som inte tagit […]Läs vidare... -
Rinkeby framför kungen
Av Peter Nyberg Nobelpriset innebär förpliktelser, under årens lopp har en rad traditioner arbetats fram men med tanke på Tranströmers hälsotillstånd måste vissa väljas bort. Tomas Tranströmer prioriterar skolbesöket i Rinkeby framför middagen med kungen. Tranströmeryra råder i Sverige. Alla litteraturintresserade vill hylla vår största levande poet, dock tvingas han prioritera sin närvaro vid olika […]Läs vidare... -
Läsarnas hyllningar till nobelpristagaren
Tomas Jag ser din bild, broder. Jag hör din sång, min vän. Vi delar samma halva av en mänsklighet vars syfte endast kan vara gemensamt, om än glömt av massor. Vi ser båda samma lätta andes omätbara styrka. Styrkan som gör vår väg till helhet möjlig. Styrkan som får oss att bryta törnen med bara […]Läs vidare...