-
Jenny Wrangborg – Dikter om medkänsla
Alla Jenny Wrangborgs poetiska verk genomsyras av medkänsla. Från debuten med Kallskänkan (2010) till dikterna i Vad ska vi göra med varandra (2014). Populär Poesi får här nöjet att publicera två dikter ur Vad ska vi göra med varandra. Ytterligare en finns i det tryckta dubbelnumret. Ship to Gaza Mitt i en diskussion om […]Läs vidare... -
Skrift till/från en medmänniska
Av c. j. flognman Att skriva är att göra en gest. Att skriva är att visa. Att skriva är att dela med sig. Det skrivna ordet uppenbaras som tecken mot sin bakgrunden och bär på en betydelse. Eller försöker bära en betydelse. Erfarenheter av världen som gått genom en människa kommer ut i världen på nytt, […]Läs vidare... -
Adam Hedengren: i 950 finns inget mänskligt
Någon ringde och berättade: 700. En stund senare: 650. På morgonen, nyhetsflash: 950. 950 människoliv. Surrealistiskt. Jag slutar räkna. Vad gör det med mig? Liv förenklas till siffror, lättvindigt, liksom allt i vår värld är sifferlek. Justerbart. Siffror underlättar; vi behöver aldrig se den enskilda människan i dem, eller tampas med människovärdet. Ändå värderar vi […]Läs vidare... -
Paulina Sundén: 2 dikter
Paulina Sundén bor i Danmark sedan snart 18 år och arbetar till vardags med film. Uppvuxen med ord och ordmänniskor har skrivandet alltid funnits med henne, men det är först på senare år ordutforskandet verkligen tagit fart. Livet, är hennes största inspirationskälla och detta mysterium att vara människa. Utan titel ack Igor vilka är vi […]Läs vidare... -
Motståndets estetik: José Craveirinha
"Karingana ua karingana" är ett klassiskt Moҫambiqanskt sätt att inleda en berättelse. Så inleder José Craveirinha sin mest kända diktsamling med samma namn, som utgavs 1974. Denne poet som introducerades så sent som 2002 för svensk publik i tolkning av Örjan Sjögren på Ordfronts förlag. Om Caveririnha vill jag berätta.Läs vidare... -
Hampus Östh Gustafsson : Livets hörn
Livet har inga hörn där vi kan gömma oss. Livet är en cirkel, kanske en spiral, som hindrar varje försök till befruktning. Livet vill ha ensamrätt. Livet öppnar och stänger. En dörrvakt i centrum. En klubb dit alla vill in. Vi nekas och spottar ut vår vrede när vi portas. Loskan landar i ett […]Läs vidare... -
Eva-Kristina Appelros: 3 dikter
leka människa jag går omkring du går omkring du leker människa jag leker människa jag leker kvinna du leker man jag leker vit du leker svart du leker fågel jag leker fisk jag går i cirklar i parken, stannar när du börjar gå, utan att titta du går i räta linjer i parken, stannar […]Läs vidare... -
Kraften från ovan och kräftan från nedan
Av Mats Hansson Sjön ligger spegelblank, inte en krusning, kav lugnt. Kräftfisket var redan igång och stämningen var som alltid något spänd i dessa tider. Misstänksamheten och avundsjukan slog igenom i den lilla byn när kampen om fångsten och kräftorna påminde. Det som glittrar på ytan förbyts i djupets dunkel avundsjukan var blå-grön som kräftans […]Läs vidare... -
Medkänsla, empati, medmänsklighet
Av Göran Strömqvist MED, ibland preposition, ibland adverb, ibland del av ett substantiv, som i medmänniska. I det senare fallet får det sammansatta ordet en social kvalitet. Någon kan vara medförfattare, medbrottsling eller medarbetare. Man planerar eller utför ett arbete tillsammans, man tar någon annans perspektiv, delar/deltar i någon annans smärta, oro eller sorg. Empati […]Läs vidare...