Meny Stäng

Populär Poesis nya logga: Inblick i Patrikland

Av Peter Nyberg

Loggor

Den nya rosa loggan med den närmast illusionära kalligrafipennan mellan p:na är gjord av Patrik Blomqvist. Han och brodern Per har reklamfirmor och är poeter som har givit ut två poesiböcker: Livet på 60 grader och Dagen efter orden. I båda böckerna för Per ordet och Patrik sköter illustrationerna, vilka, som synes i bannern, är en minst lika stor del av den poetiska upplevelsen som dikterna. Patrik har därutöver givit ut fyra egna böcker med illustrationer. En del av bilderna går att se på hans hemsida www.patrikland.com.

För att få veta mer om hur Populär Poesis logga skapades har vi lintervjuat Patrik.

Vilka andra logotyper och reklamarbeten du har gjort?

Patrick Blomqvist. Foto: Privat
Patrick Blomqvist. Foto: Privat

Det är vansinnigt roligt att arbeta fram nya logotyper då det finns så mycket själ som ska komma igenom och så mycket som ska kommuniceras på så liten yta. Senaste logotypen jag ritade (innan Populär Poesi) ligger i den andra änden av spektret. Det internationella medtechföretaget Astra Tech bytte namn till Wellspect och fick en positiv, elegant och diskret ny logo. Den gör ett helt annat jobb än Populär Poesis nya logo, men det är också den typen av utmaningar som gör det här minimalistiska designjobbet så underhållande.

Hur tänkte du när du skapade Populär Poesis logotyp? Vilka utmaningar fanns?
Viktigast av allt är att hitta något med karaktär. Kategorin poesi handlar om att våga exponera och beröra och jag ville skapa något med själ och pondus som just vågar, berör och inte fegar. Poesi kan vara både vass och ljuv och det är de formerna jag har försökt fånga. Poesi kan också vara djup, svår och otillgänglig och det är de fördomarna jag krockar med det spralliga färgvalet. Utmaningen låg i att hitta balansen mellan den nedärvda seriositet som finns i ämnet men att samtidigt ingjuta lite positiv energi. Men, som sagt, oavsett vem jag gör en logotyp eller ett profilprogram för så måste det finnas ett eget uttryck, en personlighet.

På vilket sätt använder du poesi i ditt arbete?
Jag jobbar på reklambyrå och att kalla texterna vi skapar för poesi vore en grov överdrift, men allt idéarbete är en väv av influenser och inspiration. Och allt från konst, natur, dofter till känslor och till och med poesi utgör grunden för alla nya idéer.

Kan du ge några tips på hur du skulle marknadsföra poesin i Sverige för att ge den flera läsare?
Allt handlar om exponering och för bästa möjliga sådan krävs muskler och intelligens. Det senare är jag övertygad om att det finns och det går att hitta nya smartare kanaler och ytor, men alldeles för mycket lutar sig mot personlig drivkraft och pro bono insatser. Att producera poesi är inget man blir rik på, men det känns gott i själen att ha full kontroll på skapandeprocessen. Det medvetna valet att det man skapar inte är En bok för alla utan främst något för en själv sållar tyvärr ganska hårt i målgruppen.

Illustration: Patrik Blomqvist
Illustration: Patrik Blomqvist

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett + två =