Meny Stäng

”A Force of Nature”: Zurab Rtveliashvili sammanställer sin nya diktbok i Tranås

Av Peter Nyberg

Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg
Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg

Under tre veckor i juli är fristadsförfattaren Zurab Rtveliashvili från Georgien i Tranås för att skriva sin nya diktbok.

– Jag arbetar med att sammanställa noteringar som jag har på olika ställen så att det blir ett helt verk, säger han.

Förhållandet mellan ljud och ord fascinerar Zurab Rtveliashvili och fundamentet i den nya diktboken är hur de två storheterna samspelar.

– Ord kan makthavarna förbjuda eftersom de kan påverka människor och människor som har ord kan påverka makthavarna. Därför är det lätt att förbjuda vissa ord.

Ljud däremot, resonerar Zurab Rtveliashvili, påverkar bara åt ett håll. Den som utstöter ljudet påverkar den som tar emot det. Eftersom ljud inte har samma tydliga innebörd, är de svårare att förbjuda. Zurab Rtveliashvilis poem är således en sammansmältning mellan ordpoem och ljudpoem, vilket blir extra tydligt när han läser sina dikter.

– Jag använder rösten och ansiktet väldigt mycket.

Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg
Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg

Flera gånger under Zurab Rtveliashvili besök har jag hört honom läsa ”Hajen” och dra ut på alla ”r”-ljud i dikten så att de låter som k-pistsmatter. De som lyssnat på dikten har alltid verkat stumma, hänförda. Och lite rädda. Vilket är syftet. Hajen är en symbol för anarki i dikten.

– Hajen är den mest anarkistiska fisken. Den kan ligga och slumra på havsbotten och när den rör sig är den fruktansvärd, kraftfull och farlig, säger Zurab Rtveliashvili.

Som poet har han tagit starka intryck av dadaismen eftersom den tar avstånd från alla typer av maktutövning och istället vänder sig mot makten, precis som anarkin. Ljudpoesin kommer härifrån men har en tydligt politisk ståndpunkt.

– I Georgien var jag en central del av Rosenrevolutionen 2003 när den ryskvänlige och starkt korrumperade Eduard Sjevardnadze avsattes som president, berättar han.

Namnet Rosenrevolutionen kommer av att demonstranternas främsta symbol var rosen och av att inget våld behövdes. Poesin var en viktig del av revolutionen. Senare skulle dock Zurab Rtveliashvilis starka dikter göra sig omöjliga och förbjudas när även den nya regimen korrumperats. 2009 var han tvungen att lämna Georgien.

– Fast det var svårt. Först fick jag hjälp med inbjudan från USA. Men eftersom myndigheterna i Georgien klassificerat mig som bråkig och jag var omtalad fick jag inget utresevisum.

Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg
Zurab Rtveliashvili. Foto: Peter Nyberg

Men Zurab Rtveliashvili hade en kontakt på Lettiska ambassaden som ordnade så att han fick komma dit och därifrån kunde han resa vidare till Sverige.

– Sverige var det enda alternativet jag hade. Men här fanns möjligheten att verka som fristadsförfattare. Jag är så oerhört tacksam för att ha fått möjligheten att vara här.

Zurab Rtveliashvili kom till Stockholm. Han fick kontakt med sitt förlag, Smockadoll, och har genom dem givit ut Poesins diktatur. Boken är präglad av futurism i sitt sätt att benämna styrkeförhållanden i militära termer, men har i motsats till futurismen en mjukare medkännande prägel. Religionen är central, Buddha dyker upp och Zurab Rtveliashvili sätt att se sig som diktare är ur modernismens och kanske framför allt Majakovskijs frälsarperspektiv:

Jag är poeten med kosmisk smärta bakom sig,
jag tar ett praktiskt steg i Bakunins anda.
Jag är irreguljär som miljarder bisurr
och är alltid en högspänningsparallell.
Jag finner ingen nytta i att örfila
fuskintellektuella
för deras formalistiska impotens

Och precis som Majakoviskij är Zurab Rtveliashvili en stark performance-artist. Den walesiska poeten Atnhony Jones betecknar honom som ”a force of nature” men själv menar Zurab Rtveliashvili att han inte har tränat sin röst utan att den har kommit fram med tiden, genom att hålla i mängder av evenemang: poetiska, anarkistiska och dadaistiska.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 + sjutton =