Meny Stäng

Bruce Springsteens Wrecking Ball: En tidsenlig betraktelse från Wall Street till Golgata

Av Hampus Östh Gustafsson

Bruce Springsteens Wrecking Ball
Bruce Springsteens Wrecking Ball

För fem år sedan var Bruce Springsteen arg. Han släppte då det starka albumet Magic, där han gick hårt åt Bushregimen. Strax därefter tycktes USA vara på väg att lägga problemen bakom sig när Obama tog över presidentposten, ivrigt påhejad och understödd av just Springsteen. På Working on a Dream (2009) gick glädjen över detta inte att ta miste på. Men till skillnad från Magic framstod albumet som platt och relativt ointressant. Den så angelägna ton som brukar utmärka Springsteens musik tycktes ha försvunnit i yran efter Obamas seger. Emellertid var det inte bara hans musik som skulle drabbas av en baksmälla. I samband med Obamas tillträde knockades världen av sin största finanskris sedan mellankrigstiden. Plötsligt fanns det anledning för Springsteen att tända till på nytt, vilket har mynnat ut i det nya albumet, Wrecking Ball.

Det är dock inte bara finanskrisen som har gjort världen fattigare de senaste åren. I fjol gick Springsteens ständige sidekick och saxofonist, Clarence ”Big Man” Clemons, bort, efter att ha drabbats av en stroke. Förlusten av den mest älskade E Street Band-medlemmen har inte gått obemärkt förbi på det nya albumet. Med tanke på att organisten, Danny Federici, också gick ur tiden 2008, är det en ny konstellation som har givit sig ut på vägarna för att promota Wrecking Ball, på en turné som når fram till Göteborg i slutet av juli.

Albumet i sig vittnar också om en nystart. Springsteen experimenterar mer än på mycket länge. Vad som ursprungligen var ett avskalat, folkmusikaliskt projekt började snart expandera med hjälp av den nye producenten, Ron Aniello, för att slutligen landa i en ganska eklektisk mix av klassisk E Street-rock och irländskt präglad folkmusik, tillsammans med gospel och hiphopinfluenser(!). Kanske kan man se det som en syntes av hans tidigare rockmusik och den folkmusik han framförde under 2006 års Seeger Sessions? Till stor del framstår Wrecking Ball som ovanligt fräscht och musikaliskt nydanande för att vara Springsteen. Men som vi ska se tar han ändå ordentlig sats i traditionen, precis som han alltid brukar göra. Det gör att albumet får extra tyngd och växer till något mer än bara en samtida betraktelse. Samtidsproblemen,