Meny Stäng

Artistens fall och det nya livet: Jim James öppnar nya dörrar med Regions of light ans sound of God

Av Hampus Östh Gustafsson

Jim James. Foto: jimjames.com
Jim James. Foto: jimjames.com

Låten håller på att ta slut. Jim James tar ett kliv framåt, med gitarren i händerna, för att komma närmare publiken. Plötsligt faller han handlöst ned mellan scenkanten och första raden av hängivna fans. Fallet blev hårt. James fördes till sjukhus och resten av My Morning Jackets USA- och Europaturné fick ställas in. Det kom också att få stora konsekvenser för James fortsatta skapande.

Ovanstående incident inträffade den 7 oktober 2008 i Iowa. Som vi alla vet var James inte ensam om att falla den hösten. De ekonomiska börserna störtade också nedåt med full kraft och den största, globala finanskrisen sedan 1929 blev ett faktum. Men det här är bara början på den parallellhistoria som James blev en del av medan han låg i sjuksängen. I sina händer fick han nämligen en grafisk roman (den första i sitt slag) i träsnitt från 1929. Och vid läsningen slogs han av likheterna mellan sitt eget och huvudkaraktärens liv.

Jim James. Foto: Hampus Östh Gustafsson
Jim James. Foto: Hampus Östh Gustafsson

Romanen, God’s Man, var författad av Lynd Ward, och alltså tillkommen under ett år som också utmärktes av gigantiska börsfall. I boken faller huvudkaraktären ned för en klippa, men blir sedan omhändertagen av en kvinna som han förälskar sig i.

And they have a child together and they have this new life that’s kind of coming. That had happened to me. Like, I had fallen offstage and gotten injured and gotten super dark and fell in love and all that was happening at the same time I was loving this book. It was like I had this beautiful illustration of what was happening in my life.

Så sammanfattar James fortsättningen och parallellerna till hans eget liv i rockmagasinet Rolling Stone. Wards roman skildrar också en konstnärs kamp med att upprätthålla sin skapande verksamhet. Istället för gitarren tog boken plats i James händer under sjukdomstiden – som ett verktyg, där för att hjälpa honom tillbaka. Artisten ville resa sig efter fallet och skapa på nytt.

Därefter har James både hunnit släppa nytt och turnera med My Morning Jacket, men alldeles nyligen har inspirationen från God’s Man också renderat i ett soloprojekt: Regions of Light and Sound of God. Han hade tidigare släppt en EP (med George Harrison-covers) under namnet Yim Yames, men fullängdsalbumet blev det första i eget namn – allt inspelat i hans egen hemmastudio i Louisville, Kentucky.

Som så ofta när det gäller James musik är det svårt att klistra på en genrebeteckning – ett tecken på hur nyskapande han är. Albumet experimenterar med toucher av såväl gospel som jazz, och vandrar lössläppt fram genom ett ekande psykedeliskt landskap. I flera av låttexterna är det lätt att läsa in James egna erfarenheter av att kämpa sig tillbaka från det mörker han fallit in i. Till exempel finner han sig i albumets andra låt, ”Know Til Now”:

Lost, in the world
It seemed
Caught, at a loss for words

Sådana stämningar gör sig även påminda i öppningsspåret ”State of the Art (A.E.I.O.U.)”:

Jim James. Foto: jimjames.com
Jim James. Foto: jimjames.com

We’ve got our wires all crossed
Our tubes are all tied
And I’m straining to remember
Just what it means to be alive

Men precis som huvudkaraktären i God’s Man stannar James inte kvar i mörkret. Vägen tillbaka till ljuset uppenbarar sig snart på albumet, framför allt genom den sagolikt vackra ”A New Life”. En nyckelmetafor utgörs av dörröppningar, vilket blir minst sagt tydligt i musikvideon, men även i låttexten:

Hey, open the door
I want a new life
Hey, and here’s what’s more
I want a new life, a new life

Texten är relativt simpel och, som oftast när det gäller James, underordnad musiken. Men den fyller sitt syfte, särskilt om man går Regions of Light and Sound of God till mötes som en helhet. Albumet speglar då James syn på konstnärskapets baksidor (han har bland annat uttalat sig kritisk till den överteknologisering han tycker sig urskilja inom den moderna musikindustrin) och hans erfarenheter av att kämpa sig tillbaka till rampljuset. Mot albumets slut, i ”All is Forgiven” och ”God’s Love to Deliver” skildras detta som en försoningsprocess med religiösa förtecken. Avgörande i denna process har dock varit att han via kärleken kunde ta emot en utsträckt hand för att resa sig. Det blir synligt i ”Dear One”:

Jim James. Foto: jimjames.com
Jim James. Foto: jimjames.com

Dear one, you always push the boundaries of my soul
With life and love we finally gained control
Now all life unfolds for us only
Dear one

Men man ska inte lura sig att tro att James, nu när han funnit vägen tillbaka till ljuset, kommer att stå kvar på samma plats. Om det är något som utmärker hans utveckling är det att han aldrig står stilla som artist. Fall från scener får gärna undvikas i framtiden, men däremot lär han fortsätta att kasta sig ut i nya experiment. I låten ”Of the Mother Again” ges vi goda förhoppningar om detta:

No song ever plays, nothing ever stays
The same way, for too long
Good or bad, short or sweet
Skip a beat, close your eyes and it’s gone

Precis som med ekonomin kan man nog urskilja konjunkturer i de flesta artisters karriärer. De senaste åren har inneburit en ny fas i James liv. Regions of Light and Sound of God bevisar att hans eget skapande går på högvarv och har rest sig betydligt snabbare än den västerländska ekonomin. Men hur vackert och suggestivt albumet än är så blir den slutliga kontentan ändå att man mest väntar på att han ska öppna nästa dörr, vilken förhoppningsvis leder till det nya album med My Morning Jacket som han säger sig ha på gång. För det är på scenen med dem han är allra bäst. På scenen som sagt…

Videon till ”A New Life”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 × fyra =