Meny Stäng

Musiken ska inte jämföras med poesin: Om när Gunnar Ekelöf hörde Stravinskys Våroffer en vinter i Paris

Av Linus Andersson

Gunnar Ekelöf 1967. Foto: Pressens bild.
Gunnar Ekelöf 1967. Foto: Pressens bild.

Gunnar Ekelöf skriver på ett ställe att han täppte igen grammofontratten med kalsonger och näsdukar när han som ung i Paris en hel vinter igenom lyssnade till Stravinskys Våroffer på sin kammare om nätterna.

Det var vintern 1929-30. I samma text varnar han för att jämföra kompositörer med andra konstnärer och att jämföra musiken med andra konstarter, så jag frågar: vad delade den unge Ekelöf med Stravinsky? Vad kunde diktaren ha hört i kompositörens orgiastiska verk den vintern i Paris? För att svara på frågorna söker jag i poetens Skärvor av en diktsamling med dikter från 1927-28, vilka alltså bildar underlaget för dessa spekulativa variationer.

Läs hela texten i Fem år i poesins tjänst – Populär Poesis jubileumsbok. Du köper den här: Kiosk

Ja, hur kan man på ett givande sätt söka beröringspunkterna mellan musiken och poesin? Frågan sysselsatte Ekelöf livet ut, men ofta på ett mer konkret sätt än vad som här är menat. Ekelöf frågade efter texten i musiken eller musiken till texten. Han frågade sig var poesin s