Meny Stäng

Eldkvarn behövs: En pluralistisk återkomst över miljoner mil och vägar

Av Hampus Östh Gustafsson

Eldkvarn. Foto: Kotte Management
Eldkvarn. Foto: Kotte Management

För en svensk tidskrift som intresserar sig för musiklyrik finns det ett band som man bara inte kan undvika. I Aftonbladets ranking 1999 över det då döende århundradets bästa svenska artister erhöll Eldkvarn en hedersam fjärdeplats samtidigt som Per ”Plura” Jonsson utnämndes till ”den svenska rockhistoriens bäste textförfattare”.

Men bara två år tidigare kunde man i Expressen läsa att Eldkvarn inte behövdes längre. Idag har dock Plura blivit ett fenomen. Hans syns överallt: på scen, i böcker och bloggar, i tv-serier, i köket och, ja, tyvärr även i rättegångssammanhang. Plötsligt tycks svenska folket behöva honom och hans band mer än någonsin. När de nyligen firade sitt 40-årsjubileum på Cirkus illustrerade den celebra skaran av gästartister tydligt Eldkvarns ställning inom svensk musik, liksom Pluras position som ett slags rocklyrikens gudfader. Man måste fråga sig vad som egentligen ligger bakom Eldkvarns häpnadsväckande uppsving: Varför behövs de igen?

Som framgår av Aftonbladets ranking hade Eldkvarn redan en erkänt v