Meny Stäng

Text OCH musik: Krönika av Göran Strömqvist

Av Göran Strömqvist
Beggar's_Opera_libretto_with_music_VA

Att gå på opera är intressant. Man erbjuds kommunikation på bred front genom musik, storytelling, kroppsligt agerande, scenografi och programinformation. Ibland får man möjlighet till textlig och musikalisk förberedelse någon dag innan föreställningen. Dessutom ger pauserna under föreställningen möjlighet till utbyte av synpunkter med andra. Sammantaget ett rikt kulturellt utbud för den aktiva operabesökaren.

Jag vet inte när den löpande textremsan infördes i operahusen, men dessförinnan fick man nöja sig med att gissa detaljer i handlingen, bland annat den som sopranerna meddelade i sin sång. Texten dränktes i de andra sångarnas röster och i orkesterklangen. Jag tänker ofta på den situationen när jag går på livekonsert med en rockgrupp. Operan har trots allt en stabil innehållsryggrad i artisternas kroppsliga agerande, man kysser varandra, sticker kniven i motståndaren, gråter övergivet. Men vad har en rockmusiker som stöd för att den skrivna texten ska gå fram? Som bäst två kvaliteter: dämpad musik så att texten hörs och en tydlig diktion i framförandet. Som sämst en förkrossande ljudbild som beledsagar ett indistinkt textframförande. När jag ser och hör ett band där gitarristen springer fram och tillbaka på scenen, gör små hopp och sjunger något som ingen i publiken kan uppfatta, så undrar jag vad det handlar om. Runt om mig visslar man och klappar händerna, stirrar och lyssnar hänfört på framförandet. För vem sjunger artisten? För sig själv? Texten kan ha poetiska kvaliteter som går förbi oss som lyssnar. Olika saker ska ju samverka i en konsert. Musiken ska känslomässigt påverka oss och texten nå intellektet. Först då förstår jag kanske också hoppandet på scenen.

Men rockbanden är inte ensamma om denna otydlighet. I all musik med vokal grund eller vokala inslag dyker problemet upp. I körmusiken till exempel dränks inte sällan texten i den underbara klangen och bara den som är bekant med nordisk naturlyrik förstår riktigt att njuta av till exempel Kammarkörens framförande av David Wikanders tonsättning av Gustaf Frödings Kung Liljekonvalj av dungen. Och kompositören eller arrangören vill naturligtvis ha det så. Musiken i första hand. Men en rockmusikpublik kan vara lika väl förberedd som operafolket. Ett väletablerat band har ofta en stadig publik som redan köpt bandets utgivna album och lärt sig texterna utantill. Konserterna blir högtidsstunder där man träffas och utövar allsång för invigda, eftersom repertoaren till stor del består av redan utgivna låtar. De som med mig enbart går på konserten blir utanför, inte fullständigt måste man dock medge. Energin i musik och framträdande når naturligtvs fram. Operahabitueerna upplever förstås samma sak men sjunger knappast ariorna högt när de sitter i salongen.

Problemet är gammalt och upplevs kanske mest av sådana som jag, d.v.s. ordmänniskor. Många av oss vill gärna ha bättre kontakt med ny musik. Jag har haft tillfälle att något samtala med en körledare i denna fråga. ”Musiken är för oss det viktigaste,” säger han. ”Sen gör vi det bästa vi kan med texten.”   Det är roligt när 17 – 19-åringar i ett ungt indieband som Oxid i Lund lägger tid och pengar på att utforma ett texthäfte för sitt första album, Apollo, 2012. Såväl text som musik får då utrymme på sina egna villkor. CD-skivans texthäfte motsvarar i min lyssnarvärld operans textremsa.

Det finns fler aspekter på vad som påverkar ljudnivån. Öronpropparna till exempel. Hög ljudnivå, intressant text, tydlig diktion och öronproppar och man hör ändå inte vad som sjungs. Basgitarren och förstärkaren häver sig över både musiker och publik.  Visst blir det problem även om energin i musiken går fram. Så drar vi ner volymen litet och kommer plötsligt in i musiken, hör sång: ”I know I´m guilty for most things / but I love you more than you know.” Rösten dämpad, publiken spetsar öronen alla står tysta framför scenen och vaggar, förstår de tidigare småhoppen som frustration men nu är det sagt, jag älskar dig och problemet är löst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre + 6 =