Meny Stäng

Döden på disco: Dödsgestalten i Pulps texter

Av Johanna Bengtsson

Jarvis Cocker. Foto: Mariel Argüello.
Jarvis Cocker. Foto: Mariel Argüello.

Tonight’s the night 
Open your door and I’ll come inside 
Don’t be afraid, it will be alright 
I will change your whole life tonight.

Han gör entré i ett okänt hus, i en okänd förort för första gången i det brittiska indiepopbandet Pulps låtkatalog 1991, på b-sidan på singeln ”Countdown” som heter ”Death Goes to the Disco”. Sedermera visar det sig att han kommer i två skepnader. En i ”Death goes to the disco” och en i ”Death comes to town”. Det är i stort sett samma låt. Samma melodier och samma harmonik men med viss skillnad i instrumentering och text. Den förra låter mer som en discolåt. Den senare håller sig till Pulps vanliga indiesound, som ofta kompletteras av självironiska texter med politiska undertoner. Så småningom kommer man att bli varse effekterna av Dödens framfart på albumet Separations (1992) i ”She’s dead”. Kanske också i ”Death II”, men det är oklart om den omsjungna personen i bägge låtarna bokstavligen dött eller om hen bara är ”död” för diktjaget som blivit lämnad.

Det finns när allt kommer omkring ganska få saker i ”Death goes to the disco” som pekar på att diktjaget faktiskt är en besjälning av döden. Egentligen kanske han bara är en påstridig charmör. En sådan som är lite hotfullt närgången:

Oh did I tell you 
there was no need to be afraid? 
Oh, you’ve got such a beautiful body 
Oh, you’ll make such a beautiful body


Läs hela texten om dödsgestalten i Pulps texter i tryckta Populär Poesi Nr 28-29 genom att beställa den här eller bli medlem i föreningen: Medlemskap.