Meny Stäng

Dream Baby Dream: Om Anita Sarko, The Mudd Club och konsten att bryta ner en historia

Av Pedram Nasouri

Anslag om The Mud Club New York.

År 1978 satsade Steve Mass alla sina besparingar på att öppna en klubb i en övergiven textilfabrik i New York. The Mudd Club, som klubben skulle heta, vände sig till punkarna och var ett helt nytt koncept där konst, performance och film utgjorde lika viktiga element som musiken. Enligt Mass hade nattlivet i och med klubbar som Studio 54 gått i en riktning mot exklusivitet, rikedom och ytlighet, och han ville göra den totala motsatsen. För alla ”art-punks” i New Yorks allt mer spretiga och knasiga underjordiska nattliv var The Mudd Club den perfekta klubben. Den har jämförts med cafeér och barer från 20-talets Paris, och var på samma sätt mötesplats för en helt ny generation av konstnärer, modedesigners och musiker som skulle definiera det kommande decenniet.

Klubben var en språngbräda för många men det är främst konstnärer som Jean Michael Basqiuat eller band som Talking Heads som skrivit in sig i historien, till skillnad från klubbens DJ:s. Men faktum är att den breda definition av punk som DJ:arna stod för var helt avgörande för att forma Mudd Clubs estetik – och inte heller bara vad man spelade för skivor, utan hur man gjorde det.

Anita Sarko föddes i Detroit och fann sin kärlek till musik tidigt i livet. Hon växte upp till en blandning av gospel, pop, Elvis, musikaler, Motown, punk o