Klara Norling – Man kan inget veta om sedan

Pupill förlag, 20 sidor

Det känns symptomatiskt att Klara Norling som kommer från nätpoesin ägnar sitt debutverk på e-boksförlaget Pupill åt psykisk sjukdom. I 16 korta proslyriska stycken målas en surrealistisk skräcktillvaro upp. Ett barn är aborterat men vägrar att ge sig av. ”Det” kan läsas som en dubbelexponering av psykisk sjukdom/foster. Istället för ett ”jag” finns ett mer allmängiltigt ”man” som kämpar emot, en kort period vinner över ”Det” för att snart återfalla i självdestruktivitet. Slutet är strax innan början. Man kan inget veta om sedan.

Den prosalyriska stilen är välbearbetad och hugger genast tag i läsaren. Den första meningen lyder: ”man kan inbilla sig att Det är borta”. Redan där alstras den spänning som ska leda läsaren genom de 16 styckena. I samma stycke beskrivs också fostret på ett otäckt sätt: ”det är omöjligt att komma ifrån de små gnagande, malande käkarna. de halvutvecklade naglarna. hur illa man mår när Det skriker.”

Exakt vad som händer, om ”man” drabbats av en förlossningspsykos, om ”Det” är ångest eller om ”Det” verkligen är ett foster som inte ger sig av är svårt att utläsa i texten och osäkerheten ger prosalyriken ett högre konstnärligt värde. Det krävs en del skicklighet för att inte hemfalla åt säkerhet, åt en lösning. Norling balanserar väl mellan tolkningarna och lämnar öppet, något som stärker textens kvaliteter.

och man super sig full men man kräks av ångest
och inte av alkoholpåverkan. man kräks av de där
små ruttna barnafingrarna i halsen. kräks av att ha
ögonhålor i handlederna. och det går inte att skrika,
det har det aldrig gjort, det är bara Det som skriker.

Även om det förvisso är nätschabloner att skriva om kräk, blod och ångest kommer Klara Norling undan med det. Texten är laddad, balansakten är skickligt genomförd och tolkningsmånen stor. Kort sagt är poetens första 16 prosalyriska stycken mycket läsvärda. Personligen är jag nyfiken på vad hon kan göra av resten av sitt författarskap.