Else-Britt Kjellqvist – Ordet

Rolf Zandén
GAudet förlag, 111 sidor

GAudete Förlag ger nu ut Else-Britt Kjellqvists diktsamling Ordet. Hon har tidigare gett ut 5 diktsamlingar, 6 essäböcker och 1 roman. Hon arbetar även som psykoanalytiker.

Det mest aktuella i diktsamlingen är Gud, ordet, tiden, ljuset och mörkret. Himlen, havet, fisken och ön är något som även ligger nära och ofta nämns. Det är en diktsamling som rör sig kring tron, det religiösa sanningen och livet. Även om man inte ligger åt det religiösa hållet så har Else- Britt Kjellqvists dikter mycket att ge de väcker tankar. I dikten ”Vävens avigsida” känns det som ett ont samvete väcks då det nämns hur hon står på insidan av en inner och yttervägg där rosor växer i blåsten:

Ett öga ligger grönt i havet
Rosor växer mellan ytter och innervägg –
långa bleka stänglar
när det blåser
Att stå på insidan är som att befinna sig
mitt i gråten

Det är öppna, lättlästa och rytmiska texter som är lätta att ta till sig. Kraften som hon skriver om och som man upplever finns där i hennes dikter. Budskapet i hennes texter är det religiösa det är den andliga aktiviteten det hela tiden rör sig om. Vindarna och vågorna är symboler som ofta förekommer i Else-Britt Kjellqvists texter liksom det som hör hav och himmel till, det som livet påstås komma ifrån.

I dikten ”Vingar” står det att bön är vingar och att det hör till själen:

Bön är vingar
men omfamna först
för att sen flyga
skälv en stund på stenen
innan du breder ut dem
i solgasset
för att torka

Det är en monumentalitet i Else-Britt Kjellqvists dikter med all upprepning av hav och himmel, det ger en frukt för tankarna. En upprepning kan vara till fördel ibland då det får texten att växa. Ibland får man en känsla av att författaren med sina texter försöker få sin läsare att gå med på en omvändelse då hon bland annat skriver om det inre, yttre, kropp och ande. Men det är ingen tvekan om att hennes texter griper tag i läsaren.