Iodine Jupiter – Obscen sanning

Rolf Zandén
HFH, 175 sidor

Obscen sanning är en samling prosadikter på 175 sidor skrivna av Iodine Jupiter och de är utgiven av HFH. Han har även publicerat radiopjäser och musik. Det är en samling prosadikter som väcker reaktioner och som får en att tänka efter hur det egentligen är i världen, vad det är som händer. Det är en diktsamling som även de styrande bör läsa. Iodine Jupiter tror själv att de större förlagen inte sätter något på spel och de skulle knappast våga ge ut hans diktsamling.

Iodine Jupiter har ett grovt språk, det är ofta en råhet som väcker läsarens känslor, där finns även satir med och humorn har heller inte glömts bort, den finns med och lättar upp och man får dra på mungiporna på ett och annat ställe. Men det är sanningen som gäller och det går ju inte att komma ifrån att den i dagens samhälle ofta är rå. Det är lättförståeligt och mycket man känner igen av det som skrivs här. Man förstår att Iodine Jupiter är ute efter att väcka tankar och känslor och reta upp läsaren.

Texten är övervägande kort, som minst ett par rader men det påverkar inte budskapet, Jupiter har ändå mycket att framföra och uttrycket är starkt. Man blir medveten då man läser Iodine Jupiters bok.

Det är något monumentalt som Iodine Jupiter tar upp, det är det mesta som gäller samhällets medborgare. Ingen tvekan eller lågmäldhet finns i hans bildrika text, det känns att inget kan hota honom att skriva det han tror, eller kanske vet, är sanningen. Några gränser finns knappast i det han skriver och det behövs någon som törs slopa dem emellanåt.

I den korta stycket ”Narcissus” ger Iodine Jupiter läsaren anledning att dra på smilbanden och även att tänka efter hur han har det själv:

Jag är så egoistisk att jag inte klarar mig utan mig själv. Jag – utan
mig – herregud, nej!

Iodine Jupiter texter väcker tankar och känslor det är texter som gör oss medvetna och som man minns. Han gör klyftorna som finns lite var stans synliga. Det känns som det är en dramatik han vill skapa och visst lyckas han.