Kiin Ekelin Wick, Stina Larsson & Erik Malmberg – Livstecken: En bok att drömma till

Boklarssons, 174 sidor

Livstecken är en diktantologi med tre poeter Kiin Ekelin Wick, Stina Larsson och Erik Malmberg. Illustrationerna står Joakim Larsson för och utgivningen Boklarssons förlag. Varje poet gör en inledning av sin del av boken med en beskrivning av sin känsla för livet.

Livstecken är en bra titel för boken. Temat är livet och kärleken. Det är poeter med lättbegripliga texter om livet.

Den som inleder boken är Kiin Ekelin Wick med ett stycke där hon skriver sina känslor för livet. Hon skriver att hon är en mor som ibland känner sig stor och ibland liten och hon finns för sina vänner. Hon känner för naturen solen, skuggan, doften av träd och regnets friskhet. Det är kärleken och värmen som dominerar i hennes dikter. För henne finns ofta ett lidande i kärleken, den är önskan, minnen, mycket längta och det känns långt ifrån. Tur är väl kanske att en ängel dyker upp ibland. Vädret, landskapet, hav, dag och natt har också betydelse hennes dikter. Det har oftast varit eller blir men sällan ett nu i hennes texter. Det finns många variationer av kärlek enligt henne. Ja, det är inte bara kärlek mellan vuxna det finns även kärlek till barnet:

Dagen du kom
så liten
så ljuv
oskyldig och klar
stormen blev en bris
molnen lättade, lyfte min dis

Stina Larsson inleder sin del med att skriva att hon tycker att livet är allvar men också en lek. Om man inte tror henne kan man fråga en 5-åring eller någon som älskar, säger hon. Hon älskar livet men även salt. Man skall ta livet med en nypa salt, tycker hon, men också på fullaste allvar, men kan man göra både och? För Stina Larsson gäller mycket tiden det är årstider, dag och natt och nuet gäller ofta, även tanken har fått en stor plats. Det låter inget vidare då hon skriver om världen. Den är kallare än årstiden med snö och is då man skall lära sina barn att se på den tycker hon. Vart tar vindarna vägen då de vilar frågar hon sig. I dikten Återfödd skriver hon att hon skall bli en orkan:

En orkan skall jag bli
Jag är rädd för orkaner
Tycker inte om när huset gungar
Och träden faller
Till och med de starkaste faller
Vill jag det

Erik Malmberg inleder med att skriva om ett seniorliv där han sitter under eken och njuter blomdoften där frihet och möjlighet finns att skapa något utan att snegla på plånboken eller klockan. Även Erik Malmberg skriver mycket om tiden årstiden, dygnet och minnen. Även liemannen och såningsmannen har han givit plats i sin text. Det känns som tiden och livet rusar iväg hos Erik Malmberg att tiden gått oss förbi, livet är för kort men kan ändå vara lyckligt skriver han:

Tidevarv komma – tidevarv gå
lyckligast är den som leva får
i frid och harmoni