Lennart Hellsing – Lunch på Klara kyrkogård

Nisses böcker, 38 sidor

Två av de mest avgörande intrycken under grundkursen i litteraturvetenskap var TS Eliots Det öde landet och ett hopklistrat antal dikter av Lennart Hellsing. Man kan tycka att det är lite fånigt, att de två poeterna så att säga verkar i varsin ände av poesin, i det oerhört svårbegripliga och mångbottnade och i barnlitteraturen. Då har man inte förstått hur komplex barnpoesi är. För inte länge sedan gav Peter Törnqvist ut en diktsamling som i vissa delar liknar Hellsings. Skillnaden var bara att Törnqvist, som är en oerhört skicklig språklig skytt i sin övriga produktion, fullständigt missar tavlan. På samma sätt som Hellsing försöker Törnqvist tänja gränserna för barns förståelse men utan att lyckas göra det annat än plumpt. När sjörövarna halsar rom hos Hellsing görs det i en tokrolig scen.

Lunch på Klara kyrkogård är en rundvandring bland de historiska gravarna på kyrkogården. I slutet finns ett register över vilka personer som nämns, kanske främst för att de högläsande vuxna ska ha något att falla tillbaka på vid frågor. Redan inledningsvis grabbar Hellsings absurda humor tag i läsaren. I den första dikten målas en stressig stadsscen upp, vilken på nästa sida följs upp med:

Här på Klarakyrkogården
möter oss en annan scen.
Hit drar folk för att luncha
på de dödas bleka ben.

Picknickgästerna åkallar de gamla andarna och genast dyker Bellman, fru Warg och fru Lenngren upp från sina gravar och ges en strof. Stroferna stärks av bokens stora och mycket avlånga form (som en kista?) och Fibben Halds fina teckningskollage, vilka gör att man tillsammans med barnet efter läsningen enkelt kan glida över i att göra egna kollage utifrån bokens texter.

En favorit är strofen om Nils Ferlin:

Ja om halsen är han mager
och för övrigt nog så smärt.
lider lite av podager
Men är annars helt alert.

Han kom till tabledåten
nyss med fimpens sista bloss.
Spara en bit pizza åten
och släpp en pilsner loss.

Även om det finns en hel del ord som bör förklaras för barn fungerar boken till följd av rytmiken och de kluriga rimmen. Dessutom blir den en allmänbildningsresa (kanske också för den vuxna) genom Klara kyrkogårds personligheter. Kollagebilderna ger ingång till egen lek efteråt. Boken är kort sagt både lekfull, intelligent och allmänbildade. Som Hellsings författarskap i stort. Mycket mer kan man inte begära.