Rolf Zandén – Tänkt och skrivet: Aforismen

Av Åsa Berglund
Homeros förlag, 61 sidor

Rolf Zandén har ägnat sig åt kultur sedan 1970-talet förtäljer den inte oävna lista med meriter som följer med hans åttonde diktbok Tänkt och skrivet. Han har varit med i en handfull antologier, men kanske främst framträtt som konstnär och fått mängder av stipendier för vistelser runt om i världen. Det är imponerande.

Tänkt och skrivet är utgiven på Homeros förlag. Men redan på andra sidan blir jag förbryllad över meningen: ”Att va ung var jobbigt”. Varför talspråk på ”vara”, som i meningen bestämmer ett tempus, men som genom talspråket förlorar en stor del av sin innebörd. Samtidigt låter man ”var” som är ett mer naturligt talspråklig ”va” (även om betydelsen givetvis är styrd av tempus även här) stå skriftspråkligt. Nå, jag accepterar. Men snart kommer ytterligare ett obegripligt ”va”. Samtidigt finns en mängd skriftspråkliga formuleringar i texten. På sidan 12 slår det mig att texten helt enkelt är dåligt redigerad: ”Det pratas om världens ende / men finns det någon världens / ende jorden är ju rund”. Är det en ordvits? Men så kommer ”va” igen och jag går tillbaka och läser att dikterna är tryckta på Författares bokmaskin och således en egenutgivning.

Aforismerna är uppställda på ett luftigt sätt på sidorna och de är vanligen bara några rader, ofta brutna som dikter. Genren kräver viss balans. Det knepiga består i att inte bli för uppenbar men fortfarande vara begriplig. Den goda aforismen fungerar ungefär som en paradox, man måste fundera lite på den för att upptäcka djupdimensionerna, därefter ska den blomma ut och te sig som en sanning om tillvaron. Det som tycks ganska enkelt, ett par rader, en formulering, är således den konstfärdiges form. Zandén har en del guldkorn i sin bok:

Den största ensamheten
är att minnas

eller

Bli aldrig som cikadorna
de vet inte om att de är
tjatiga

Texterna blir då och då för uppenbara, även om jag kan imponeras av Zandéns livsvisdom, här är uppenbarligen en människa som har tänkt en hel del, framför allt om tiden, livet och pengarna. Ett genomgående tema är förgänglighet, hur livet glider bort från människan utan att hon kan göra speciellt mycket åt det, förutom att ta vara på timmarna.

Trots språket (nästa gång är det klokt att använda sig av en språklärare eller lektör) är texterna i Tänkt och skrivet kloka. Rolf Zandén lyckas formulera något betydelsefullt om tillvaron, ibland väl uppenbara väsentligheter som ofta tidigare formulerats, men ibland något värdefullt och originellt.