Joar Tiberg – Tung trafik och lilla vägen

Av Bo Bjelvehammar
Albert Bonniers Förlag, 271 sidor

Något är annorlunda, nej inte något, utan allt, dikttext på flikarna, ingen ordinär förlagsinformation, en märklig paginering, texten börjar på sidan 367 och slutar på 638. På varje sida ändlösa rader av ord, alltid femton bokstavsrader av enskilda ord eller märkliga sammansättningar. Av vackra ord, av sannolika ord och av ord, som inte finns i min ordlista. Ibland, men det är undantagsvis, finns det korta rader som den här på sidan 421:”Bonniercheferna står och ler i hela ansiktet”, möjligen är det när de läser Joar Tibergs uppvisning i experimentell poesi. Det finns i den både lekfullhet och leklusta, men det går lika bra att beskriva det med ord som nonsens och absurdism.

Men det är mycket allvar, den lilla vägen med harrbäcken och steglitsen är bara vacker, men den moderna stora vägen har bara ord av modern karaktär som kampanj, särskilda erbjudanden och produktförbättra. De äger ingen lekfullhet. Det mest använda ordet av Joar Tiberg är kampanj, det återkommer på nästan varje sidan i hans ordrabblande, ja ibland blir man trött på det! Kampanj går tillbaka på det latinska ordet campus, som betyder mark och fält. Ordet kampanj har en militär prägel, du tänker möjligen både på fälttåg och valresor i USA; själv tänker jag på min morbror som varje år åkte till slätten och deltog i betkampanjen.

Joar Tiberg har som jag ser det inga krigiska avsikter, men han droppar inte namn som John Ricco och John O Brennan av en tillfällighet, i grunden ligger en samhällskritik och en uppgörelse med ordanvändningen i vårt samhälle. Jag kan naturligtvis inte veta det, men jag kan ju tro, tolka och försöka formulera ett eget credo om hans diktsamling. Joar Tiberg vill ge oss nya bokstavsögon, han vill påverka, så är det med kampanjer; de driver en intensiv verksamhet under en viss tid för att påverka oss. Som läsare deltar du i Joar-Tiberg-kampanjen.

-kampanjen

porfördämningen

-kampanjen