Magnus Carlbring – Hord

FEL förlag, 45 sidor

Det gäller att ta tid på sig då man läser Magnus Carlbrings nya diktsamling Hord och den tål att läsas om. Den består av endast en prosadikt på 45 sidor. Magnus Carlbring debuterade 1985, han har även skrivit romaner, Hord är hans tionde utgivning vilken FEL Förlag står för.

Det är en text med styrka som håller läsaren aktiv, den ger en ständig rörelse åt Magnus Carlbrings dikt. Det enda skiljetecken som finns i hans text är kolon, några punkter eller kommatecken förekommer aldrig, vilket gör att pauser ofta uteblir, men rytmen finns där ändå.

Livet och döden liksom naturen och djuren är något som ofta återkommer. Ljuset, skuggorna och mörkret i dikten hjälper till att hålla tanken om tiden vid liv. Även om koncentrationen finns däri läsningen dyker det upp en och annan fråga bland alla orden som ofta byter handling. Ibland räcker det med bara några få ord för att få fram en tänkvärd handling i hans text: ”rymdängelns liljekonvaljer kommenterar skeendet med sin gröna tystnad”. Det kan även födas en känsla av något vackert. Här finns fängslande variationer.

Ibland får man en känsla av att man gått vilse i texten, man behöver vägledning, men intresset för texten försvinner ändå inte. Det är ett ordflöde där risken är att handlingarna drunknar, det känns som de försvinner i något bottenlöst. Bland ordflödet möter man ofta en tillfällighetskänsla, där finns ofta ett ensamt ord som föder en handling. Det är en kompakt text där handlingarna ligger täta. De kraftfulla orden är det gott om och de onödiga har skalats bort. Det är en välbeskriven text som ger läsaren en friskhetskänsla.

Fantasin sinar aldrig hos Magnus Carlbring, det är en fantasi där detaljerna aldrig är bortglömda. Det finns ett djup i hans text, det är en text där en erfarenhet ger sig till känna. På grund av att punkter och komman saknas genom hela texten upplever man den extra intensiv. Det är en dikt som fordrar att läsaren stannar upp och tar sig tid att tänka och gör man det har Magnus Carlbrings text mycket att ge.