Bengt O Björklund – Vi drömde om en cirkus

Av Göran Strömquist
FEL förlag, 2013, 186 sidor

Boken är en fortsättning på den uppmärksammade Jag missade Woodstock från 2009. Båda böckerna har den semilyriska formen som ibland återger innehållet på prosa ibland mera poetiskt, allt i fri lyrisk form. Författarens liv under 70-talet är bokens huvudtema, det att leva en dröm, att finna sig själv och den långa vägen hem, som han själv uttrycker det.

Det börjar med att han ”vill sträcka på sig” och reser ut i Europa. Texten återger ett alltmera utvecklat relationsflöde av kompisar, kvinnor, musiker, målare, poeter, städer, länder. Det går undan vill jag säga, energin och ett ständigt växande nätverk av likasinnade ger åt texten en intensitet i sökandet. Jag försökte räkna antalet gånger huvudpersonen byter vistelseort och ”flyttar in” hos någon under dessa vandringsår men gav upp. Med klara ögon ser och snappar han upp det mesta han stöter på. Mycket dricks och röks och pratas och dröms och målas och spelas under denna tid. När vandringstiden är över finner han, att han fortfarande står i den bostadskö där han ställt sig, innan han stack. En möjlighet att bilda ett hem fanns alltså hela tiden. Hur många vilsna har det så pass bra ställt?

Något som jag föreställer mig kan ha ”räddat” honom är allvaret i den konstnärliga påverkan och det konstnärliga uttrycket, som följer honom genom haschens ångande dis. Efter att ha fått eller skaffat sig denna (avundsamma?) rundsmörjning av erfarenheter har han självklart utvecklat en grogrund och näringsupplag för fortsatt kreativt arbete. Mer än en konstnär, målare såväl som författare, lever som bekant länge på sin ungdoms erfarenheter.