Håkan Eklund – Sjusvansad katt

Av Patrik Eriksson
Tolvnitton förlag, 2013, 104 sidor

Han kallar sig Doghead, började sin utgivning med Manifesto Doghead och har hunden som språkrör i den nya boken Sjusvansad katt. Det kan därför verka ironiskt att visheten i boken kommer från just katten. Håkan Eklund har en mängd illustrationsuppdrag bakom sig, bland annat i det nya numret av Populär Poesi. Han har också en hel del poetiskt skrivande i den omfattande ”Hundografin”. Till vardags är han industriarbetare i Köping.

I Sjusvansad katt möter läsaren en hund i vitrandig tröja och den visa Krazy Kat. Samtalet som inleds mellan dem är det mellan läraren och eleven. Det påminner om Sofies värld där barnet Sofie skolas i filosofins gåtor. Skolad eller upplärd blir också hunden på ett sätt som är svårgreppbart för honom och för läsaren. Framför allt är texten en nedfart till fantasins eller mystikens värld. Bokens ärende skulle faktiskt kunna sägas vara att införa mystik i människors vardag och förmå dem att se den mer genom barnaögon.

– Du är en underlig figur, sa katten. Två påtagliga omständigheter blockerar din väg om du vill hitta fram till det sjunde sinnet. För det första så tror du inte helt på mej. Jag kan hysa en viss förståelse för det eftersom du inte är van med talande katter och inte har varit i min närhet speciellt länge.

Med den här tonen mästrar katten hunden. Ofta är språket underfundigt lekfullt i de enskilda orden, som med det sjunde sinnet. Språket är i sig aldrig svårt utan tvärtrom enkelt. Samtidigt finns här djuptankar från den filosofiska historien. Man kan säga att textens nivåer varierar mycket från stycke till stycke. Först kan boken vara enkel, lite naiv och rolig, för att i nästa stycke bli mer avancerat resonerande.

Till sist kan man fundera på om Sjusvansad katt alls är en diktbok med tanke på att större delen består av prosa vari karaktärerna diskuterar filosofiska frågor. Det finns utan tvivel poetiska passager och jag tycker om hur Håkan Eklund leker med språket och sättet att skriva. Sjusvansad katt är en utmärkt bok för läsare som vill dyka ner i fantasin, mystiken och filosoferandet.