Edith Södergran – Jag är ett svärd

ellerströms, 2013, 119 sidor

Edith Södergran.
Edith Södergran.

Rolf Zandén läser och undersöker Edith Södergrans poetiska kvarlåtenskap mellan 1909 och 1922.

Ellerströms förlag har nyligen kommit ut med boken Jag är ett svärd som är en samling med Edit Södergrans okända dikter, diktöversättningar från ryska och franska, samt artiklar. Även några minnen finns med skrivna av hennes mor Helena Södergran. Edit Södergran debuterade 1916. Hennes inflytande på dagens lyrik är stort och hon är en av huvudpersonerna i den moderna svenska lyriken. Hon var en stor tänkare, en engagerad debattör och flitig brevskrivare. Större delen av sitt liv led hon av tuberkulos, en sjukdom som orsakade hennes död 1923 vid 31 års ålder.

I Södergrans okända dikter från 1909 – 1922 finns en stämning av saknad och längtan. Det finns ett djup i hennes texter med något drömmande över sig och en undran över vad hon undrar genom sitt skrivande. Hennes dikter bär på en enkelhet som ger harmoni och vila. I Edith Södergrans okända dikter har jaget en framträdande roll och en beskrivning av hennes känslor finns ofta med, till exempel i ”Jag kan ej fånga värmen ur din röst…”:

Edith Södergran jag är ett svärd

Jag kan ej fånga värmen ur din röst,
de ljuva orden fastna i mitt öra,
jag har ett tomt ställe i mitt bröst –
vad kan jag göra?
Se jag är blek och lögnen gör mig trött,
det gör mig ont att tala, se och höra,
i blomsterlunden doftar sommaren sött,
jag är ett träd, som stormen vill förgöra…

Naturen är ett vanligt motiv i Södergrans texter, och från naturen är också en stor del av symbolerna hämtadr. Kärleken är något som hon återkommer till och där kommer motståndet och sorgen in. Det är avståndet genom tiden hon tar upp, årstider, liv och död, sträckor där längtan finns. Det finns en klarhet i hennes beskrivningar, en klarhet som utstrålar harmoni och ger ett intryck av lugn. Längtan är något läsaren ofta möter i Södergrans texter ”Din längtan är ett hav” är ett bra exempel:

Din längta är ett hav över vilket du kan styra,
där längtan är en mark över vilken du kan gå,
varför skall du då fastsmidd och hjälplös stå,
och stirra ut i det blå?
Det kommer en morgon som har en rödare rand
än alla de andra,
det kommer en vind som räcker dig sin hand:
ut och vandra.

Det är en enkel och levande text med tankegångar som talar direkt till läsaren. I hennes dikter finns en sorg och saknad där även stoltheten och glädjen har en plats. Hennes dikter är verklighetssinnade med känslan av en klarhet.