Meny Stäng

Mattias Jeschko-Edberg – Eldträd tidig morgon

Celanders förlag, 2013, 96 sidor
Av Lars Iselid

Mattias Jeschko-Edberg. Foto: Mette Ottosson
Mattias Jeschko-Edberg. Foto: Mette Ottosson

 

Mattias Jeschko-Edberg framstår som en ny Göran Sonnevi men med en egen ton och ett eget bildspråk. Förhållandet mellan det privata och det politiska skapar en stark diktbok.

När en ny svensk diktare debuterar genom att blanda det privata med det politiska är det kanske inte konstigt att det för tankarna till en nestor inom svensk samhällsengagerad modernistisk diktning: Göran Sonnevi. Bilden förstärks när det visar sig att de båda gräver ur samma skånska mylla, närmare bestämt den i Lund. Dock med det kosmopolitiska ögat riktat mot övriga jordklotet, inte sällan med teven som förmedlare.

I Sonnevis klassiska dikt: ”Om kriget i Vietnam” från 1965 gestaltas dessa tydliga konstraster mellan de flimrande tevebilderna av ohyggligheter på andra sidan jordklotet och det grå ljuset från nysnön utanför fönstret i Lund. I Jeschko-Edbergs dikt “Likt blommor med brinnande blad” sitter det allvetande, närmast tvivlande diktjaget i soffan med en tallrik cornflakes i knäet. När han blundar av trötthet ser han dokumentärbilderna som lämnar avtryck på teven: