Andreas Björsten – Kärleksbikter: Muntliga dikter 2

Fri Press, 2013

Andreas Björsten. Foto: Annika Martin.
Andreas Björsten. Foto: Annika Martin.

Kärleksbikter – Muntliga dikter 2 är Andreas Björstens femte diktsamling. Han är även en framstående estradpoet. Det är kärlekssökandet som är det centrala i hans dikter. Livet och Gud känns som något väsentligt hos Andreas Björstens.

Det är lättförståeliga och enkla dikter med djupa, klara tankar med styrka. De handlar om känslor. I Björstens texter är finns en övervägande beskrivning av brinnande häftig kärlek, med romantiken som hör till. Det är inte bara det positiva och goda som tagits med i hans dikter. Kontrasterna finns där ofta, även det negativa har fått en plats. I dikten ”Två förlorande” går han in på känslan att förlora:

Andreas Björstens Kärleksbikter
Andreas Björstens Kärleksbikter

Du måste ha ett liv att förlora!
Skrev Erik Fylkeson i en dikt.
Så där 25 år senare
har jag gått vilse i många kärleksaffärer
och succesivt tappats på mitt blod
då jag inser
att vi är många
som har ett liv att förlora
men samtidigt:
livet förlorar också oss.

Det finns inga sovande eller lågmälda känslor, aktiviteten är stor med en fri och öppen form i hans texter känslan griper tag och väcker en läslust av dikterna hos läsaren. Tydligheten i hans dikter ger en reflektioner över livet och dess innehåll. Känslan av det positiva i dikterna gör en paus och byts ut till bitterhet. Någon fråga eller undran blir aldrig aktuell, allting känns självklart.

I dikten ”Lidandets växande summa” påstår Andreas Björsten att då vi lider inbillar vi oss att livet är alltför litet för att stå ut med:

Ibland när vi lider
inbillar vi oss att livet –
åtminstone vårt eget –
är alltför litet
för att stå ut med
Men vi är inte vuxna det.

Du och jag tillsammans med kärleken är något väsentligt hos Andreas Björsten. Det är mycket om honom själv som dikterna går ut på, både negativa och positiva saker. Någon skönhet upplever man sällan i hans texter men däremot ger de en känsla av kraft. Kärlekssökandet är ständigt aktuellt där blir det både motgång och medgång. I Kärleksbikter möter läsaren säkra påståenden men sällan någon undran