Anne Sexton – Sanningen de döda vet

Av Carola Michaelsson
ellerströms, 2014, 192 sidor

Anne Sexton. Foto: Elsa Dorfman. Free Documentation License 1.2

Urvalet är gjort ur de åtta böcker Anne Sexton själv färdigställde under sin poetiska gärning, samt samlingen Words for Dr. Y.: Uncollected Poems with Three Stories som innehåller efterlämnade texter som sammanställdes av Linda Gray Sexton 1978, fyra år efter Anne Sextons bortgång.

Anne Sextons Sanningen de döda vet
Anne Sextons Sanningen de döda vet

Anne Sexton är autodidakt. Hon fastnade i poesins värld efter att ha sett ett teveprogram om hur man skriver en sonett, med poeten och kritikern I. A. Richards. Hon övade och visade därefter sina alster för sin terapeut, som uppmuntrade henne att fortsätta. Sexton gick sedan en kurs i kreativt skrivande, och började senare själv att undervisa i poesiskrivande. Detta med sonetten, den bundna formen, syns i hennes första böcker, men är mindre påtaglig längre fram i hennes skrivande. Och även när hon arbetade i bundna former märks ett avslappnat förhållningssätt till slutrimmen, vilket också går att höra i uppläsningar.

I den första diktsamlingen, To Bedlam and Part Way Back, utgiven 1960, fångas jag framförallt av två av dikterna.Den första är den kända ”En som hon” (Her Kind). Dikten är uppdelad i tre strofer med sju verser som följer rimflätan ababcdc – hänsyn är inte tagen till manliga och kvinnliga rim, eftersom Sexton arbetat lite olika med slutrimmen: exempelvis rimmas natt och besatt, förare och överlevare samt adjö och glöd. Varje slutvers i stroferna lyder Jag har varit en som hon. En stark dikt att läsa om och om igen. Stark är också den andra dikten, Okänd flicka på förlossningsavdelningen, som står på motsatt sida.

Läs hela essärecensionen i Populär Poesi nummer 22-23 genom att bli medlem här.