Christer Hermansson – Förälskelsebok

Kulofri förlag, 2014, 55 sidor

Christer Hermansson. Foto: Kajsa Gilander

Christer Herrmanssons senaste diktsamling Förälskelsebokhandlar enbart om kärlek. Det är hans tolfte diktsamling sedan 1990 då han debuterade med Inklination. Kulofri förlag står för utgivningen. Förutom sitt författarskap är han kulturchef i Strängnäs kommun.

Christer Hermanssons Förälskelsebok
Christer Hermanssons Förälskelsebok

Då man läser Christer Hermanssons efterord till sin diktsamling förstår man att han längtar efter förälskelsen då den sviker och önskar att den återvänder. Förälskelsebok är en diktsamling där temat är kärleken. Det här ses redan i första stycket. Han diktar om förälskelsen som föds, ger glädje, men även sviker och föder längtan. Det är en levande kärlek han skriver om som hela tiden rör sig. I Christer Hermanssons texter finns en aktivitet, aldrig någon vila eller paus. Kärleken han skriver om känns som något självklart närvarande, men det händer att det självklara bryts i hans texter och en osäkerhet i förälskelsen uppstår.

I den korta dikten ”Hon kom honom nära” möter man kärleken och passionen:

Hon kom honom nära
och han ville att hon
aldrig skulle gå därifrån

Ur den varma och lyriska hållningen växer Christer Hermanssons kärleksdikter fram. Det är intensiva innehållet i hans texter där förälskelsen beskrivs och ger en känsla av närhet. Läsaren får ett intryck av att kärleken aldrig försvinner även om den sviker lever hoppet och tron kvar att den skall återvända vidare. I dikten ”Vi två hör tillsammans” beskriver Christer Hermansson en drömsituation:

Han ser i henne
en längtan efter närhet
som hon väcker
också i honom

Hon säger ofta till honom:
Du är det finaste som hänt mig!

Han har svårt att förstå
vad hon egentligen menar
och vad det betyder

Han är bättre på att ge
än att ta emot

I Christer Hermanssons skildring av kärleken finns inget lågmält där finns ett inre liv som är engagerande och fängslande. Här blir läsaren medveten om att det är hos kärleken som känslorna ofta brinner. Det är lättlästa och medryckande texter. Man brukar säga att kärlek kan man inte få för mycket av men i Christer Hermanssons diktsamling hade det varit bra med en paus emellanåt med kärleken och en omväxling med något annat ämne hade varit
till en fördel.