Gatuduvan – Att alltid bära källaren och alltid se stjärnorna

Fri Press, 2014, 60 sidor

Gatuduvans Alltid bära källaren och alltid se stjärnorna

Poeten skriver under pseudonymen Gatuduvan. Att alltid bära källaren och alltid se stjärnorna är hans debut.

Dikterna rör sig mellan förtvivlan och hopp det ger ett intryck av ett utanförskap. Ett vemod finns i texten med en kritik mot världen en klagan riktad mot storstaden. Det känns som något faller sönder i Gatuduvans korta dikter. Men med förtvivlan och vemodet får Gatuduvan läsaren att öppna sina tankar, det är ju inte bara plus i det normala vardagliga. Även kärleken finns emellanåt i hans texter men oftast i svårmod som till exempel:

I
högar av dåligt samvete
lämnade hon mig
kvarglömda tårar
kändes
brändes
men inget kunde göras
allt var gjort
Klockan slår två
&
drömmarna har inte
gått & lagt sig än

Det finns inget lågmält eller någon tvekan i hans text. Hela tiden är det en koncentration med väl beskrivna miljöer och händelser. Storstadskänslan är stark i de bildrika uttrycken som ges. Det är scenerier med en täthet som finns där utan avbrott. En tyngdkänsla upplevs i beskrivningen av miljön med asfalt och betong. Höghusen i den magiska miljön framställs som klättrande kläng växter i storstadens konturer. Här ges en levande beskrivning av miljön med den tidlösa rymden längs gatorna mellan husen:

Tidlös rymd
central avig gata
vandrar med husen
hand i hand
tomheten är bortjagad
du tar hem alla pris
kvarteren utan krav

Man känner ett allvar i Gatuduvans dikter, emellanåt är det en skrämmande skildring som ger ett starkt intryck och fastnar. Det är en upprördhet med rastlösa vindar, frostfrysta drömmar, girighet och lögner, ja obehaget flödar. Mot slutet av Gatuduvans diktsamling finns en dikt som väcker något mjukare och varmare känsla än de tidigare, det är en beskrivning av morgonen och landskapet med mjukt regn: ”Morgonen vaknar/ mjukt regn smeker landskapet”, en dikt man gärna återkommer till.

Om du vill läsa flera av Gatuduvans dikter finns de på www.gatuduvan.se