Vakis Loizidis – Göteborg

Översättning av Sonja Tamme
Oppenheim Förlag, 2014, 47 sidor

Vakis Loizidis. Foto: Oppenheim förlag
Vakis Loizidis. Foto: Privat

Vakis Loizidis har nyligen kommit ut med diktsamlingen Göteborg som är hans åttonde. Det är en diktsamling på 47 sidor som är tvåspråkig med svenska på ena sidan och grekiska på andra. Förutom litteraturen är han aktiv även inom bildkonsten. Vakis Loizidis är en cypriotisk poet född 1965, som numera är bosatt i Göteborg. Hans dikter är översatta till ett flertal språk.

Vakis Loizidis Göteborg
Vakis Loizidis Göteborg

Vakis Loizidis skriver ofta kort men med styrka och uttrycksfullhet. Det främsta i hans texter är tiden, havet och staden. Det är enkla och känslofyllda betraktelser av motiven han skriver om. Göteborg är för Vakis Loizdis en aktuell stad som i hans texter ger ett intryck av att han hyser en stark känsla för. Här en dikt där han orienterar sig med frågor om Göteborg:

Stad med hamn eller hamn med stad, Göteborg
Hur många kanaler gömmer sig inte i dess hjärta
Hur många hektar skog andas inte i dess kropp
Hur många broar förenar inte dess öar
Hur många lögner uttalar inte dess centrum
Hur mycket glädje utlovar inte dess nöjespark
Hur mycket främling ska jag inte fortsätta vara i din kropp, stad

Det är öppna dikter som är lätta att ta till sig där finns idyller som ger värme och engagemang. Vakis Loizidis finner ofta motiven till sina texter ofta i naturen skogen och havet med sitt innehåll som känsligt beskrivs. De intensiva beskrivningarna av naturen vinner oss och vi grips av dem. Det finns inga frågor om naturen allt känns så självklart i det han skriver. Dikten ”En annan konst” är en väl och enkel tyngdlös skildring av skogen:

Den andra konsten lever i skogen
med de ändlösa andetagen
Dess kropp har
andra proportioner
Där finns älvor
blygrå med mänskliga huvuden
kroppar, väsen

Det är en mjuk, snäll och lättförståelig text med en eftertanke som Vakis Loizidis bjuder på, någon dramatik möter aldrig läsaren men plats för tankar finns det. Tiden är för honom en drivkraft som han ofta tar upp i sina dikter mest i form av dygnet, ljuset och mörkret. Hans dikter ger en stämning där man känner sig hemma. I Vakis Loizidis texter med betraktelser av naturen får man en känsla av en fullkomlig och njutbar levnad.