Av Jimmie Svensson
Wahlström & Widstrand, 2015, 79 sidor

Niclas Nilsson. Foto: Sara Mac Key.
Niclas Nilsson. Foto: Sara Mac Key.
Niclas Nilssons Mene tekel
Niclas Nilssons Mene tekel

Niclas Nilssons tredje diktsamling Mene tekel låter sig utan vidare fösas till samtidspoesins mittfåra. Den kommer således knappast att bli någon storsäljare eller rubba den avantgardistiska självförståelsen hos dem som går i samma mittfåra. Står man vid sidan om rullar det alltså på i välbekanta hjulspår: fragmentarisering, dekonstruktivistiskt präglad språkfilosofisk reflektion, ansatser till egensinnig grafisk formgivning. Kanske är det rent av något mer högtravande och humorbefriat än vanligt – men ett sådant påstående måste genast förses med brasklapp. Mene tekel är nämligen en bok som fäster uppmärksamheten på varje läsares tolkningsreflexer eller kodknäckarimpulser – och då kanske särskilt recensentens, som har oturen att tvingas verbalisera sina. Genom läsningen inser jag att varje omdöme om boken också är en dom över min egen läsning.

Tolkningsproblematiken finns antydd redan i bokens titel, hämtad från episoden i Gamla testamentet där Daniel, en av de i Babylon fångna judarna, hämtas till kung Belshassars gästabud för att tyda orden som skrivits på palatsets vitkalkade vägg, av fingrar utan tillhörande kropp. Omslaget, av Ladislav Kosa, ser för övrigt ut som streck någon ritat i mörkret, med pennan mellan tårna. Det är Gud som skrivit detta, säger Daniel, ”Och så skall orden tydas: Mene – Gud har räknat ditt rikes dagar och gjort slut på det. Tekel – du är vägd på en våg och befunnen för lätt.” Ett mene tekel har sedan kommit att bli synonymt med ett varnande förebud. Här tycks det vara språket självt som alltid rymmer detta varsel, antingen i intentionen hos den som yttrar det eller i tolkningen hos den det riktar sig till.

Läs hela texten i tryckta nummer 24-25 genom att bli medlem i Populär Poesi: Medlemskap.