Katarina Carlshamre: Lyriskt laddat mor-dotter-drama

Katarina Carlshamre | död är en enkel prick. vårt enda märke
Lejd | 2015

Katarina Carlshamre. Foto: Lejd.
Katarina Carlshamre. Foto: Lejd.

Diktsamlingen Död är enkel prick . vårt enda märke är Katarina Carlshamres debut på 94 sidor med välbalanserade dikter. Bokförlaget Lejd står för utgivningen. Det är en genomarbetad text med ett slipat språk. Diktsamlingen som är jagfixerad med en tydlig närhet är en hel berättelse med fängslande handling som emellanåt är dramatisk och gestaltar en relation som utspelar sig mellan mor och dotter. Ofta är det situationer som utspelas i ett framhastande tempo.

Katarina Carlshamres död är en enkel prick. vårt enda märke.

Det är en lyrisk laddad beskrivning av miljön i död är enkel prick. Mamman ger ett intryck av att vara en dominerande hård och okänslig person medans hos dottern får man en känsla av ångest och osäkerhet det känns som det bildats en spänning mellan dem. Emellanåt får man en uppfattning att dottern känner en brytning en rädsla för mamman som hon inte har något förtroende för att hon vill skiljas från henne, hon liknar henne vid en varg som väser mellan tänderna. Dottern gör emellanåt utmaningar där man upplever en önskan hos henne att något dramatiskt skall hända:

Det spelar ingen roll
Man går ut i gatan
Ballanserar på broräcket
Cyklar i full fart mot rött
Man ligger med någon man inte känner

Tiden man upplever i Katarina Carlshamres diktsamling är ofta natten med mörkret. Det är en stillsam stämning genom boken men följs med en känsla av osäkerhet om liv och död. Läsaren blir ledd i sin läsning genom varierande miljöer som man ofta känner igen ur vardagen som beskrivs i en fängslande framställning. Hennes berättarteknik är enkel den påminner om John Keats miljö och personbeskrivningar handlingarna är övertygande enkla och lätta att följa.

Det behövs ingen större vana vid lyriken för att läsa Carlshamres dikter. Emellanåt dyker det upp texter där svårlösta frågor uppstår men det gör det hela mera spännande och intressant det engagerar läsarens tankarna och gör dem aktiva. Ibland blir det en del upprepningar i hennes dikter av ord eller mening. Det kan ge styrka åt handlingen men ibland stör det då det blir för mycket vilket det blir i Carlshamres text. Det är en diktsamling som är omskakande och väcker känslor en bok som jag gärna rekommenderar.