Jonas Örtemark – Resan in i hjärtat är vår framtid

Av Christer Boberg
Jonas Örtemark | Affirmationerna: resan in i hjärtat är vår framtid
Holmstrand Böcker | 2015

affirmationerna3

”VÄRLDEN EXISTERAR INTE LÄNGRE BARA DESSA ORD” står det halvvägs in i Jonas Örtemarks nya bok Affirmationerna: resan in i hjärtat är vår framtid. Detta konstaterande sammanfattar på något vis hela läsupplevelsen. Att läsa Affirmationerna är bokstavligt talat att dyka rakt in i – eller snarare att drunkna i – ett maskinellt flöde av versaler som bildar ord som bildar meningar utan skiljetecken och som till slut stoppas med en jättelik blå punkt. Och då drunknar jag i daffirmationerna2en i stället. Ja, det finns ett hotfullt maritimt tema i boken. Framsidan och ett flertal färgbildsuppslag visar en mörkblå himmel, ett blågrönt hav och en blek strandremsa. Redan här känner jag ett visst obehag. Tankarna går till tsunamikatastrofen 2004, medan en god vän genast associerar till båten med flyktingar som gick under utanför ön Lampedusa 2013. Den paradisiska strandvyn bär numera otäcka konnotationer. En jättelik våg kommer vilket ögonblick som helst att svepa allt med sig och lämna spillror och livlösa kroppar kvar. Turistorten förvandlas till läger för människor som flyr för sina liv, eller en hamn för drunknade som guppar in med vågorna. När jag sedan öppnar boken är sjösjukan ett faktum: är det havet som stirrar på mig genom de blå versalernas galler eller är det jag som glor ut på havet genom dem?

Själva texten pendlar fram och åter mellan självhjälpsbokens lugnande tonfall, dagbokens trötta och ilskna men uppfordrande röst och poetens – eller är det terapeutens/charlatanens? – förmaningar att för helvete sätta pennan till det vita arket någon gång. Att börja skriva på riktigt, börja leva på riktigt, ta itu med allt det där som skjutits upp år efter år efter år. Nu kan du inte hålla andan längre. Det tas med andra ord för givet att jaget eller duet bara lever ett dunkel