Meny Stäng

Björn Wickenberg & Fredrik Ahlfors – Marknadsföringsfraser som konceptpoesi

Av Calle Flognman

Den här diktsamlingen ges ut i samarbete med | Björn Wickenberg & Fredrik Ahlfors 
Trombone | 2016

Fredrik Ahlfors & Björn Wickenberg. Foton från Trombone förlag.
Fredrik Ahlfors & Björn Wickenberg. Foton från Trombone förlag.

Björn Wickenberg var för några år sedan aktuell med Landsortsdjupet, avslutningen på en poetisk trilogi. I Den här diktsamlingen ges ut i samarbete med gör han gemensam sak med Fredrik Ahlfors, förlaget Trombones primus motor, som vid sidan av en rad utgåvor lyrik senast var aktuell med romanen Daniil Charms och jag. Bokens vaniljgula framsida avslutar titeln med en handfull varumärken: Hangmatta, Rehdo, Saatchi&Saatchi, Trombone och bioteknikjätten Roche. Det får mig att ana att det inte är någon traditionell diktsamling som ligger framför mig. Det inledande välbekanta citatet ”Art is what you can get away with” av Andy Warhol stärker mig i min aning.

Men varumärkena då, hur kommer de in i bilden? Jag frågade författarna. Fredrik Ahlfors svarade:

Vi sände ut en förfrågan till företag om de ville sponsra en diktsamling. När vi fått in tillräckligt många jakande svar för att täcka tryckkostnaderna sa vi stopp. Dessa ser du på framsidan av boken. Innehållet är utsaxade meningar från reklamskyltar och annonser som fogats samman till dikter.

Den här diktsamlingen ges ut i samarbete med kan placeras i den brokiga och upprörande litterära undergenren konceptpoesi. Under strikta former samplar Wickenberg och Ahlfors ur den publika marknadsföringens meddelanden, organiserat som två ibland haikuliknande treradin