Jonas Bergh – Många spår utan djup

Av Freja Arvidsson

Jonas Bergh | jag letar efter halsband
Megafon & Den blinde Argus | 2016

Detalj från framsidan av jag letar efter halsband.

Jonas Berghs sextonde bok och första diktsamling jag letar efter halsband börjar med vattnet upp till knäna. Bland drunknande människor står en förtvivlad person och greppar efter kroppar, halsband och liv. Lyssnandes på en helikopter som flyger i luften och även den letar efter människor. Vattnet rinner sedan diktsamlingen igenom. Vattnet som en icke önskvärd flyktväg. Vattnet som en gräns mellan Malmö och Danmark. Broar över vatten som en livsfarlig gräns att ta sig över. Snålblåsten från havet in i Malmö.

Jonas Bergh jag letar efter halsband.

Diktsamlingen berättas av en person som cyklandes genom Malmö minns sin uppväxt och personer ur sitt förflutna, samtidigt med mötet av ett ogreppbart politiskt nuläge, och hen frågar sig vad som hänt med värdesättandet av människors liv. Halsbandsletandet i titeln och i bokens början går att koppla till den så kallade ”smyckeslagen” som infördes i Danmark 2016. Den som gav dansk polis tillåtelse att visitera flyktingar för att ta pengar, värdesaker och just halsband med motivet att det skulle täcka kostnaderna för nyanlända. Nyhetssändningarnas “flyktingkrisen” ekar i bakgrunden av berättelsen. Är påträngande i börjans panik, men ebbar ut ju längre dikterna går. Först verkar detta vara en diktsamling som handlar om flyktvägar där människor dör på gränser, och om flyktingpolitik som stänger allt som stängas kan. Men snarare handlar det om att det inte riktigt finns någon som bryr sig. Det hela är lite jobbigt, lite obekvämt, någonting ingen vill röra vid, varken jaget eller de runtomkring.

hon har ingenstans att bo
jag har en flickvän, två barn och ett hem
jag har