Leif Holmstrand – Underhållande tweetsamling

Av Adam Lundvall

Leif Holmstrand – Svavelserien 17: Avstå från tragedierna
Trombone | 2017

Leif Holmstrand. Foto: Leif Holmstrand.

140 tecken. Det är allt som du har till förfogande när du skriver en uppdatering på det sociala nätverket Twitter. Fåordigheten, det komprimerade, har sedan urminnes tider haft en given plats inom poesin – med epigrammet, aforismen, haikun och dylikt. Det tog inte lång tid förrän vår tids poeter började utforska vad som går att göra med formatet som Twitter erbjuder. På engelska kallas det twitterture. Helt enkelt twitteruppdateringar som är litteratur.

Med detta format leker Leif Holmstrands mycket underhållande Avstå från tragedierna. Svavel är en charmig liten skriftserie som utges av förlaget Trombone. Folierna får läsaren sprätta upp själv och då fås sexton sidor. Varje nummer är lika långt. I tidigare nummer finns dels texter av nutida svenska författare såsom Jonas Ellerström och Maria Küchen, dels avlidna internationella skriftställare såsom Rilke och Kenneth Koch. Med något enstaka nummer undantaget är det en upphovsman som ensam bär ansvaret för de 16 små sidornas innehåll. I Nr. 17 är det Leif Holmstrand som står på tur.

För den som inte redan är bekant med denne så debuterade han med Stekelgång (Albert Bonniers, 2002). Det är en diktsamling som skapar en uppfriskande, härligt udda språkvärld kring vardagslivet, samhället, naturen och lusten. Mest framträdande är det säregna bildspråket. Sedan dess har Holmstrand författat ett tjugotal andra diktverk som i huvudsak publicerats av Bonniers eller Pequod Press.

Inte helt olikt Holmstrands debut kan dagens samhälle och det vardagliga livet sägas utgöra en språngbräda för hans diktande även i Avstå från tragedierna. Överst på varje sida finns en ofta rolig och samhällssatiriskt träffsäker tweet:

riktningar och positioner bör du sluta fråga om för
att istället ägna dig åt avslappningsövningar i rym-
den #ner #upp #bort #vila #vakna #rip

Därefter följer en lite längre prosalyrisk text som utvecklar och förklarar, problematiserar och komplicerar den ursprungliga tweeten. I tre fall åtföljs dock den inledande tweeten istället av olika svarstweets. Många tweets är uppmaningar till läsaren. Jag får associationer till olika typer av självhjälpsböcker, eller rubriker som man skulle kunna finna på omslaget till ett livsstilsmagasin.

avstå från tragedierna och matlagningsprogrammen
och din hund och dina många vänner och se absolut
inte nyheterna eller nagelbanden #krascha