Meny Stäng

E-bokspoesi

Av Peter Nyberg

Pupill förlags lokaler. Foto: Pupill förlag
Pupill förlags lokaler. Foto: Pupill förlag

Pupill förlag ger bara ut e-böcker och kan därmed ha en mindre kommersiell utgivning. Vi har frågat Malin Nordlander på förlaget om hur saker och ting fungerar samt recenserat Klara Norling som givits ut på Pupill.

Hur många lyriktitlar ger ni ut per år?
Vi ger ut så mycket vi har tid till. Men eftersom vi inte tjänar några pengar på förlaget måste vi hela tiden prioritera andra inkomstbringande jobb.

Jag jobbar med förlaget på min fritid. Men försöker ta det lugnt så jag inte blir utbränd, eftersom lusten är drivkraften skulle det vara tråkigt att tvingas lägga ner förlaget p g a att lusten försvann. Men man får ha is i magen för man skulle kunna jobba hur mycket som helst. Och författare är med all rätt ganska krävande kunder. Men vi försöker serva alla så gott vi kan.

Hur gör man för att bli utgiven hos er?
Man skickar in sitt manus digitalt. Om vi tycker att det passar vår utgivning så hör vi av oss när vi läst.

Vilka är tankarna bakom att renodla ett e-boksförlag?
Mycket låga kostnader per bok, vilket gör att vi kan ge ut debutanter, udda titlar och annat som har svårt att komma ut via de vanliga kanalerna.

Därtill miljöaspekten och lättillgängligheten.

Vad tror ni att det kommer att betyda för lyrikutgivningen i Sverige?
Förhoppningsvis att fler och fler läser och även skriver lyrik.

Hur resonerar ni runt kvalité på de böcker som ni ger ut?
Vi ger ut sådant som på ett eller annat sätt berör oss. Det ska klicka till.

Om ni ger ut det ni känner för, blir lyrikutgivningen skiftande eller är det en typ av lyrik som ges ut?
Vi försöker ha en skiftande utgivning, vi vill ha högt till tak och är öppna för det mesta.

En viktig del i det som lite slarvigt kallas modern poesi är hur orden ställs upp på boksidan. Vilka fördelar och nackdelar finns med e-bokslayout kontra traditionella boksidor.

Varje bok som vi ger ut ges ut både som pdf och epub. Pdf-en layoutas som en vanlig bok och blir statisk, där kan vi alltså jobba med layouten på varje boksida.

Epuben består däremot av löpande text för att kunna läsas även på små skärmar, då kan läsaren öka textstorleken, byta typsnitt etc, för att anpassa texten efter sina behov.

Det är kanonbra för folk som ser lite sämre eller har andra lässvårigheter.

Vilken/vilka författare skulle ni vilja ge ut?
Vi trivs mycket bra med att ge ut debutanter, men med tanke på ekonomin skulle det ju inte sitta fel med en storsäljare. Karin Fossum skriver fantastiska psykologiska deckare/thrillers tycker jag, och mig veterligen finns hon inte i eboksform. Så då säger jag henne. Men hon ogillar kanske eböcker eftersom hon inte ännu är utgiven i det formatet. Många människor är fortfarande väldigt skeptiska till digital litteratur. Det är lite synd för det ena behöver verkligen inte utesluta det andra. Jag älskar både fysiska böcker och eböcker, de fyller helt enkelt olika funktioner.

Hur kom ni på idén med e-bokförlag?
Eftersom jag hela mitt yrkesliv jobbat med formgivning av ord och bild, hade jag länge varit sugen på att starta bokförlag, men bromsats av tryckkostnader, distribution och lagerhållning etc. När jag kom på att man kunde slippa allt det där med digital utgivning tyckte jag att det var värt ett försök. Jag hade precis gått ut Författarskolan i Lund och insett att mängder av fantastiska manus aldrig når ut till läsaren eftersom det är så otroligt svårt att bli utgiven på vanliga förlag. Jag ville skapa ett alternativ till gängse utgivning.

Hur många är ni som jobbar där?
Jag har huvudansvaret i nära samarbete med Isabell Dahlberg som är frilansande redaktör/lektör. Dessutom jobbar vi med externa korrläsare. När det gäller det tekniska har vi en samarbetspartner som hetet Riidoo AB. De ligger bakom den tekniska lösningen för vår digitala eboklåda pupillshop.se. Vi samarbetar även kring ”mebook” som är en självpubliceringstjänst som vi håller på att utveckla.

Klicka här för att läsa en recension av Klara Norlings e-bok Man kan inget veta om sedan 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 − tre =