Meny Stäng

Krönika av Ann-Kristin Nilsson: Poesi och fotografi

Foto Ann-Kristin Nilsson
Foto: Ann-Kristin Nilsson

Foto och poesi är två helt olika konstformer skulle nog det flesta säga. Men är det verkligen så? Är linjen mellan bild och skriftspråk så lång? Och kan man gå så långt att man kan kalla att foto också är poesi? Själv så har jag hållit på med båda konstformerna i många år så mitt svar på dessa frågor är att jag är helt övertygad om att både bild och ord vandrar på samma stig med samma mål bara med olika egenskaper. Vad är då foto och hur kan jag vara så övertygad om att det är poesi?

Mitt intresse för fotografi väcktes när jag fick en engångskamera av mamma. Sedan har det rullat på med kompakt kameror och nu sedan två år tillbaka äger jag en systemkamera. Jag är inget utan den för det är igenom den jag ser världen och på det sättet kommer jag närmare andra människor. Den öppnar stora möjligheter och får mig att utvecklas både tekniskt och som individ.

Exakt så känner jag även när det kommer till poesi. Den enda skillnaden är när jag fotar så håller jag i en kamera och när jag skriver håller jag i en penna men i slutändan är båda konstnärliga uttryck men som sagt med olika egenskaper.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tretton − 2 =