Meny Stäng

Poetronica med Telegraf

Av Peter Nyberg

Telegraf Staffan Melin
Telegraf Staffan Melin
Telegrafs Tomas Ekström
Telegrafs Tomas Ekström

Berätta vilka ni är och vad ni ägnar er åt?

Telegraf är ett poesi- och musikprojekt där Staffan Melin och Tomas Klas Ekström är medlemmarna. Fabian Roos medverkar även ibland på theremin. Vi gav ut vår första platta Kall redan 2006 men sedan har Telegraf legat i dvala, bara för att vakna upp igen i våras, då vi började arbeta på andra albumet Dokument som släpptes i digital form i somras. Just nu är vi aktuella med julsingeln Syre. Som inte är särskilt julig alls! Vi pysslar med något som nog inte är så vanligt i Sverige, men i England och USA bland annat är det större, och genren kallas ofta Poetronica.

Staffan: Jag har hållit på med musik i olika former och konstellationer i nära 35 år. Det är den elektroniska musiken som ligger mig närmast hjärtat. Jag bor i Göteborg så samarbetet med Tomas i Skåne sker via internet. Texter, ljud, musik och synpunkter studsar fram och tillbaka mellan oss och till slut blir det en låt.

Ofta är resultatet rätt oförutsägbart. Det ska vara lite spretigt. Telegraf ska vara en resa. Men det ska vara en resa i utveckling.