Meny Stäng

Pennan är en förlängning av hjärtat

Intervju med Stefan Whilde

Av Helena Leijd

Stefan Whilde: Guide till lidelse och laglöshet.
Stefan Whilde: Guide till lidelse och laglöshet.

Stefan Whilde, som givit namn åt antologin Whildeansk höst menar att han är en sensuell natur. Här berättar han om begreppen sensualism, erotik och pornografi men han skriver också om vad han personligen tycker är sensuellt.

– Vällusten ligger i min natur, berättar Stefan Whilde, 46 år, författare och redaktör för Facebookgruppen ”Whildeanska Årstiderna” som ger ut en antologi i vår med temat ”Sensualism, erotik och kärlek”.

– Sensualism är ett värdeladdat ord och det är spännande eftersom vi är så många individer med våra egna tolkningar av ordet. Detta skapar samtal, men även friktion i viss mån och det ger spänning, fortsätter han.

Att ge sig på detta vida begrepp, som ju kan innefatta både erotik och stark romantik, är vågat. En del tror direkt att det handlar om erotik, men enligt Stefan Whilde är gränsen mellan pornografi och erotik något som diskuterats i flera tusen år, så länge vi haft civilisationer.

– Skillnaden mellan erotik och sensualism kan vara hårfin. Jag tror att ordet sensualism innefattar och beskriver så många fler plan än vad erotik gör.

Stefan Whilde anser vidare att det är upp till läsaren av lyrik att själv avgöra vad det är för skillnad på erotisk och sensuell poesi.

– Som livsnjutare ser jag sensualism nästan överallt, betonar han.

Om skrivande och LSD för fiskar
Pennan är en förlängning av hjärtat, försöker Stefan förklara sin skrivarprocess:

– Man skriver från hjärtat, låter känslorna ställa sig före tanken (konstruktionen) och då blir pennan hjärtats röst. I stället för att fastna i intellektets teorier ger man sig hän åt det praktiska, självupplevda, det som läsaren kan känna igen sig i.

Diktromanen LSD för fiskar skrev Stefan på sedan 20-årsåldern. Den är väldigt sensuell för honom. Det är en upplevelsebok, berättar han, läsaren själv får bestämma handlingen och får själv tolka utgången.

Whildeansk sensualism
– En vackert formad karaff fylld med blodrött vin till en vällagad, mustigt vitlöksdoftande tallrik med oxfärs i grädde och olivspäckad fettuccine till tonerna av Sergei Rachmaninovs ”Morceaux de Fantasie”.

– Att i gryningen sent om hösten när regnet slår snett mot fönsterrutorna sätta sig med en kopp rött te med honung i och skriva en roman på en manuell facit från tidigt 80-tal.

– Att i gryningen i hetaste augusti vakna med fågelsången i skogarna utanför Ystad och gå ner till stranden iklädd vit bomullströja, slitna jeansshorts och sandaler och känna sanden mellan tårna och stiga ut i det ljumma, lätt skummande havet och göra en krusning på ytan och sedan bara fortsätta gå mot horisonten.

– Att hänga på sig en svart amerikansk Fender Stratta, skruva volymknappen i botten och slå an de första tonerna i Neil Youngs ” Like a hurricane” medan skymningen faller utanför de skallrande studioföntren.

– Det går att finna sensualitet i notpapper, i poesiböcker och alla andra böcker för den delen. I solnedgången, i djurlivet i zambiska Luangwa Valley, i ett vackert klänningstyg, i marknaden.

– Sensualism är att uppleva världen, att återupptäcka sig själv, att minnas barndomen och börja leka igen som vuxen. Sensualism är att dansa nära någon man tycker om, att förnimma en annan människas doft, att trassla in fingrarna i en annan människas hår.

– Sensualism är att våga närma sig livet på ett njutningsfullt, chosefritt, ärligt sätt. Det är att vara ärlig för sig själv. Och att finnas för stunden. Att våga vara kompromisslös, men aldrig förlora hjärtat.

– Sensualism är ett ord som vi lägger en betydelse i. Vi levandegör ordet genom att LEVA.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sex + nitton =