Meny Stäng

Sensualismen i Närmare nu: Helena Lejd undersöker en ungdomsförälskelse

Av Helena Leijd

Henry Bronett. Foto: Anders Kronborg
Henry Bronett. Foto: Anders Kronborg

Att Henry Bronett, som växte upp på en cirkus numera kan säga om sig själv att han är författare och poet till sinnlig poesi, är det nog inte alla som vet.

Om sina dikter som sensuella talar Henry Bronett dock inte gärna:

– Dikterna står ju redan där så nakna som möjligt. De är redan avslutade ögonblick för mig men läsaren kan fortsätta med dem, anser han.

Inom estetiken syftar ordet sensualism på det förhållande en dikt skapar, det vill säga en sinnlig respons och det är det jag upplever när jag läser Henry Bronetts dikter, de är sinnliga, sensuella, inte grovt erotiska utan sublima på ett naket sätt.

Jag utgår från diktsamlingen Närmare nu. Den har följt mig, legat med bland böcker jag hade med mig på sjukhuset, legat bredvid sängen och jag har läst den så många gånger att jag har slutat räkna.

Vid första genomläsningen ansåg jag att Närmare nu var oerhört erotisk, men det var en följd av min sinnesstämning då – jag hade precis blivit kär igen. När jag läser den nu, när jag skriver av dikterna för att komma djupare, upptäcker jag att de dikter jag tyckte var erotiska inte alls handlar om det utan om födelsen, till exempel:

BLI TILL

Du ser mig
och jag blir varse
mina ögon

din hand på mitt bröst
och jag känner mitt hjärta

du biter mina läppar
och jag får aptit
på livet

känsliga fingrar undersöker
lekande kittlande
smekande

din andning blåser liv
och bubblor regnar
över min nacke
du runt mig
fyller mig
och tvekan försvinner
så enkelt du visar
och jag blir
till

Själv kan Henry Bronett gå med på att diktsamlingen delvis kan handla om en relation, men att beskriva sina dikter som sensuella kan han inte. Begreppet sensualism är ett vitt begrepp. Henry Bronett tycker inte att dikterna enbart är sensuella, utan graden av sensualism i dem får läsaren avgöra, precis som när jag läser Närmare nu.

– Ska något mer sägas kommer det i nästa dikt… det är min dialog om närhet som ständigt utvecklas. Det är vad jag söker närma mig med ord, den absoluta närheten, så långt det går… Där absolut ärlighet krävs. Det som är sensuellt, blir en del av min vokabulär… det som attraherar, lockar är av sensuell natur.

Henry Bronett medger att det absolut finns det som är sensuellt i det han skriver, men att det aldrig är hans utgångspunkt att skriva sensuell eller erotisk dikt.

– Som luften är en del av mig… hjärna, hjärta kallar vi ibland det vi styrs av – känslor och beslut utifrån vår förmåga till tanke, innan handling, där måste luft såväl som sensualitet ingå, annars finns ju inget liv, beskriver han sitt skrivande.

PRECIS DÄR

Precis där mellan före och när
som en knappt märkbar smekning
innanrysning
i ansatsen före begynnelsen
innan tanken hunnit bli
där
inte i vila eller avslappning
glöm det
att inte röra en fena är för döda fiskar
livlöst klibbigt kallt
där är ingenting

nej, innan det börjar
ingen tanke mer än nödvändigt
ingen muskel mer än lungorna får luft
där

där lever enkelhet lätthet och njutning
där brinner livsaptitlig eufori
andetaget innan orgasmen
som mest som störst som sinnligast
är vi precis där

Det var nog den här dikten som påverkade mig att tro att det var en erotisk diktsamling jag hade i min hand, för att det står om en orgasm. Nu är det ju så att det finns en uppsjö med poeter som använder sig av uppseendeväckande ord för att sticka ut som poeter, men så är inte fallet för Henry Bronett, utan han bara skriver.

Fotnot: I oktober kom Henry Bronett ut med en ny bok. En Blå Bok som handlar om medmänsklighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

9 − ett =