Meny Stäng

Lina Ekdahl

Av Peter Nyberg

Lina Ekdahl

I egentlig mening äger jag ingen diktbok förrän jag fyller 21. Visserligen finns en pärm med kopior av dikter som jag tycker om och min flickvän har nästan en hel meter med samlingar av olika slag som nästan är mina, men jag äger personligen ingen poesi mellan bokpärmar.

– Såhär ska man skriva, säger flickvännen och ger mig tre böcker och en skiva i 21-årspresent.

Böckerna är Helena Erikssons Spott ur Änglamun, Aase Bergs Hos rådjur och Lina Ekdahls 59 dikter. Skivan innehåller den sistnämnda poetens diktuppläsningar som musiksats av Martin McFaul. Flickvännen konstaterar att det är Lina Ekdahls poesi som hon begriper men att de andra två tycks vara inne, så jag kanske kan lära mig något av dem.

15 år senare är det bara Lina Ekdahls bok som finns kvar i handeln, för 29 kronor på extrapris på adlibris. Det är ingen slump. Vad som fascinerar hos Ekdahl är just att hon tilltalar samtidigt som hon mixtrar med formen. Dikterna blir till en gemensam skapelse: Hon bjuder in och låter läsaren vara med och titta när innebörden växer fram. Jag fastnade för det då och det är vad som fångar mig idag: Vridningen av relativt enkla fraser som i slutet av dikterna avslöjar något allmängiltigt om människan och hennes villkor.

Ur Nuförtiden

Faror

Det kommer att gå bra

om vi varskor varandra

varnar varandra för speciellt fästingtäta områden

stänger spisplattor

kör försiktigt

ringer hem

använder hjälm

lyfter fötterna när vi går över minerade fält

går överhuvudtaget inte på minerade fält

varnar dom där hemma

kolla alltid bäst föredatum

kolla alltid utsatta ställen där huden är extra tunn

stanna inne

när solen står som högst

stanna hemma

stanna i Västra Götaland

här finns inga minerade fält

det finns inga minerade fält i Västra Götaland

det finns inga minerade fält i hela Västra Götaland

med hjälm, stövlar och långärmad tröja

kan du lugnt leka på ängarna

i Västra Götaland

Frågor

Vilken var den första poet du läste som du verkligen blev berörd av?
Werner Aspenström.

Vilka är dina tre svenska favoritpoeter?
Olika tider, ögonblick, perioder, situationer. Ett tag hade jag tex Eva-Stina Byggmästars dikter ständigt i väskan, just nu läser jag Johan Jönsson och Inger Cristensen, men hon är ju dansk…

Vilken är poesins funktion om du skulle uttrycka det i en mening?
Det icke försoffandets röst.

Har du poesigroupisar?
Det tror jag inte, hur ser sådana ut? Får ibland brev och hälsningar från människor som läst mina dikter. Det gör gott.

Hur ser du på poesin i Sverige?
Myllan är god, taket är högt och bredden bred. Så sätt har jag stor tillförsikt. Men Poesin bör få större utrymme, på alla fronter!

Vad drömde du om att bli när du var liten?
Filmare. Mamma. Postkassörska. Psykolog.

Försörjer du dig på poesi?
Jag försörjer mig på att skriva. Skriver också dramatik och en del annat, för Sveriges Radio tex.

Kan du se några grundteman eller grundtankar i din diktning?
Tycker att jag ständigt återkommer till: hur kan man leva både här och i världen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × fem =