Meny Stäng

Marcus Birro

Av Peter Nyberg

Marcus Birro

Efter en lektion dröjer sig en av mina elever kvar. Han har alltid keps, lyssnar uteslutande på hårdrock, kan alla spelare i allsvenskan och elitserien och är inflyttad från Göteborg. Han ler klurigt och säger att Svarta vykort är den bästa bok han har läst. Han säger sig gilla klassperspektivet ”som han Birro snackar om”.

Det konfunderar mig eftersom jag inte upptäckte något speciellt klassperspektiv i just Svarta vykort. Där finns en fin beskrivning av sorg och berättigad bitterhet, kanske till och med en aning patetik, men klassperspektiv? Så jag frågar om han läser mycket dikter eftersom jag är nyfiken. Poesiläsare skulle effektfullt bryta den serie av emblem som är typiska för den unge mannen.

”Nä, bara han Birro. Fast jag gillar han som fan. Förjävligt att hans barn dog. Jag satt och grinade när jag läste det där. Förjävligt!”

Jag nickar. Är lite rörd över att få veta. Jag ger tips om andra poeter men han skakar på huvudet. Det är han Birro. Och han Ranelid. Men Ranelid går bara att lyssna på, skriver förjävla konstigt. Det är annat med Birro.

Så lämnar han klassrummet. Under de tre år som jag har honom som elev är det enda gången jag hör honom prata om något annat än hårdrock-allsvenskan-elitserien. Eller öl.

Någonstans där finns det fina i Marcus Birros poesi. Man behöver inte varar kunnig för att gripas av den, texterna är inte av den sorten. De går på hjärtat eller känslan utan att passera cyniskt granskande hjärninstanser. Lite som hårdrock, allsvenskan och elitserien. Eller öl.

Ur Svarta Vykort

Jag har ofta undrat vilket som kom först

Min melankoli eller det faktum att jag älskar att ta promenade på kyrkogårdar.

Men när jag tänker efter är jag nästan säker på att melankolin kom först –

Somliga av oss är stämda i en låg tonart.

Vi bär vemodet med oss.

Det är som om vi aldrig fullt ut lärt oss leva

Som om livet bara är en skuld vi har

Frågor

Vilken var den första poet du läste som du verkligen blev berörd av?
Tomas Tranströmer och Bruno k Öijer.

Vilka är dina tre svenska favoritpoeter?
Ovan plus Gunnar Ekelöf.

Vilken är poesins funktion om du skulle uttrycka det i en mening?
Att beröra.

Vilken är din favoritefterrätt?
Isglass

Har du poesigroupisar?
Inte vad jag vet.

Vad tycker du om poesin i Sverige?
För mycket är alldeles för tillkrånglat.

Vad drömde du om att bli när du var liten?
Att bli poet

Försörjer du dig på poesi?
Ja, bland annat.

Hur ser du på de internationella poesiströmningarna?
Ingen aning.

Kan du se några grundteman eller grundtankar i din egen diktning?
Tröst är dett återkommande ord och begrepp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 × två =