Meny Stäng

Nummer 31 Ögat

• Att förväxla ögat med tingen

Av Erik Hultin Om du vill att världen skall skaka räcker det att gnugga ögongloben. Du ser på mig men jag ser inte dina ögon.…
    Läs vidare...
  • prt scr [sys rq]

Av Olof L. Eriksson   Läs hela dikten i tryckta Populär Poesi nummer 30-31 genom att bli medlem: Medlemskap
    Läs vidare...
  • Dödsångestlimmet som…

Av Karl Daniel Törnkvist Dödsångestlimmet som höll kärleken – dess kader – vår, på plats, har lossnat och fritt svävande är den förra. Och jag…
    Läs vidare...
  • allt jag ser när du blundar

Av Fanny Björne   allt jag ser när du blundar   den tunna havsisen som täcker din näthinna ögon av kobolt, indigo, petroleumblått att slå…
    Läs vidare...
  • Om bildkonstens Instagram och mitt öga: Litteraturhistorien gör ont i ryggen

Av Felix Lundin Jag har byggt en hög hemma av min kurslitteratur, staplat böckerna ovanpå varandra som tegelstenar. En del noveller och kortare romaner ligger…
    Läs vidare...
  • Tre dikter

Av Tove Meyer   Jag är född med grusad blick det är sommar i en sekund men kanske glimmar livet alltid jag har så svårt…
    Läs vidare...
  • Vattenförrådd

Av Marie Metso   Jag sväljer skumögt vatten Alla dessa grodyngelögon som knappt ser från sina skyddande bubblor Tusenögon, tusensedd Det går inte att gömma…
    Läs vidare...
  • Öga (slut)

Av Tomas Söderlund   Korpen slår för att ta sig fri. Luften skakar, gyttjan vrängs och splittras. Jag ser in i dina ögon och tänker…
    Läs vidare...
  • Ögon

Av Sune Axelsson   Ett kranium lyser vitt i gräset Benytorna välpolerade av regn och småkryp En gång bar det själen hos en levande varelse…
    Läs vidare...
  • På hornhinnan

Av Emelie Talledo   Jag är en hornhinna Känslig för beröring Men krama mig Vill hålla mig för mig själv Men du får kyssa mig…
    Läs vidare...
  • Jag spionerar med mitt lilla öga

Av Felix Lundin Oförmågan att se bra på långt håll kallas för närsynthet och antyder att den drabbade skulle se bra på nära håll På…
    Läs vidare...
  • Gibrans öga

Av Calle Flognman   Vad är det som är populärt med populär poesi egentligen? En rimlig början på att försöka bena ut den frågan kan…
    Läs vidare...
  • Buddhas ögon

Av Henrik Mimerson   låt seendet se lyssnandet lyssna kännandet känna låt tigandet tiga talandet tala tänkandet tänka låt skrattandet skratta gråtandet gråta njutandet njuta…
    Läs vidare...
  • Trilobit | Kluster | Tillbakablick

Av Per Blomqvist   Trilobit Bildt, se mig i ögonen. Din höga häst ger dig vingar. Jag vill slakta den.   Kluster Små skogsarbetare kastar…
    Läs vidare...