Meny Stäng

Nummer 34 Djur

• Nattsmyg

Av Marie Metso Dunkelsläckta ljus vandrar över ödsliga landskap Ett keramikbränt hav Att pila fram som silverstrimma Kryssa fram mellan kvadratiska öar som flyter över…
    Läs vidare...
  • Klädnad

Av Sebastian Lönnlöv I. jag slipar en stenhäll inlandsis av timmar tömmer ut mitt innehåll och väntar på att korparna ska komma   II. källarkänsla…
    Läs vidare...
  • Att inte vara I-II

Av Paiman Karimi Att inte vara I En dag vandrade jag omkring i Slottsparken samtidigt som jag funderade över dem som lever i begäret att aldrig…
    Läs vidare...
  • William Blakes Natt & Tigern

Tolkning Jimmie Svensson William Blake, 1757–1827, tryckte själv Songs of Innocence 1789 och kompletterade 1794 med Songs of Experience, i ett fåtal egenilluminerade exemplar. ”Night”…
    Läs vidare...
  • Spår

Av Liv Gingnell   Dofter av det som är och just varit: lysande spår hänger över markerna. Bleknande nät av sorkstreck i fjolårsgräs, moln av…
    Läs vidare...
  • Hund

Av Katarina Forssblad jag lever länge i förnekelse min hunds grå starr måste ha varit uppenbar för de flesta hans ögonlinsers grumlande mot blindhet min…
    Läs vidare...
  • Under lupp & Djungelvrål

Av Camilla Linusson   UNDER LUPP Samlade mina tankar i en burk de var mer hanterbara där då kunde jag studera hur de krälade runt…
    Läs vidare...
  • ETT GYLLENE RÖRELSESNITT: En lyrisk forskningsuppsats

Av Emilia Hasselquist Langefors   HÄR ÄR EN EVOLUTIONÄR TEORI: ATT HÅLLA SIG I GEOGRAFISK NÄRHET TILL VATTEN ÄR ATT HÅLLA SIG INOM LIVSELIXIRETS HÄRAD.…
    Läs vidare...
  • Nattvakten

Av Vanda Wide   Jag skulle vara kattvakt för att jag visste att du gillade katter. Jag är allergisk. Men då skulle vi ha något…
    Läs vidare...
  • Se igenom – en diktessä 

Av Nikolina Nordin Jag går runt ett utsnitslat promenadstråk framtaget av kommunen som ett folkhälsoinitiativ asfalten spricker där trädets rötter letar sig fram från skogsområdet…
    Läs vidare...
  • Skabbräv och kråksång eller något om djuren i Lennart Sjögrens poesi

Av Mats O. Svensson Två sorters djur bebor lyrikens skogar. Går man på ett strövtåg däri upptäcker man snart att den ena sorten dominerar. Det…
    Läs vidare...
  • Djuren har rätt

Av Henrik Mimerson   du säger: djur är bara djur? men växter kom långt före Homo Sapiens å djur kom långt före Homo Sapiens dom…
    Läs vidare...
  • Vissa människor älskar djur så mycket

Av Clara Olausson jag har aldrig skrivit en dikt om ett djur, jag har skrivit att jag är en gris flera gånger. jag har liknat…
    Läs vidare...