Meny Stäng

Nummer 35 I marginalen

• Grafik

– Asymmetri.    Det var det första jag tänkte    när jag såg dig.      Jag menar det    som något    positivt.          …
    Läs vidare...
  • Två dikter av Johan Eriksson

(Utan titel) Mina behov är i grunden anspråkslösa det enda jag behöver är allt jag saknar ett språk för det ogripbara och en gynnsam…
    Läs vidare...
  • Stol nmr 17/ alla andra stolar

Jag är vasen i ett museum som vittnar om en annan tid Jag är livslång kärlek hjärtan som ropar genom decennier Jag är en…
    Läs vidare...
  • Att läsa det obegripliga

Av Katarina Forssblad Läsförståelse är en process som pågår på flera nivåer. Den innefattar allt från den mest grundläggande tekniska avkodningen av litteraturens tecken, till…
    Läs vidare...
  • Skriften utanför en patriarkal maxim: Essä om den feminina skriften

Av Helena Lie   Skrivandet gör en vild. Man återvänder till en vildhet som föregår livet. Och man känner alltid igen den, det är skogarnas…
    Läs vidare...
  • Ett gränsområde

Av Charlotte Qvandt Poeten Det stora andetaget. Poeter arbetar ofta i ensamhet. Kortare eller längre tid är dikten ensam. Det är att befinna sig i…
    Läs vidare...
  • Michaël Vandebril – En flamländsk frankofil

Av Eric Luth Michaël Vandebril skriver alla sina dikter på flamländska, men är en hängiven frankofil. Diktsamlingen Het vertrek van Maeterlinck, som de översatta dikterna…
    Läs vidare...
  • I marginalen

Clara Olausson, f. 1994, bor i Stockholm, läser skrivarlinjen på Jakobsbergs folkhögskola och bloggar poesi på lovestory.nu Läs Clara Olaussons text i nummer 35: Medlemskap
    Läs vidare...
  • Glas

UKON, akronym för Ulf Karl Olov Nilsson, f. 1965, författare och psykoanalytiker verksam i Göteborg. Debuterade 1990 med Kung-Kung, senaste boken Glömskans bibliotek, en essä om…
    Läs vidare...
  • Körkortsboken

Av Felix Lundin   Barn kan bete sig på ett sätt som för den vuxne verkar konstigt Pappersflygplanet är en social konstruktion som jag lärde…
    Läs vidare...