Meny Stäng

Daniel Lyrstedt

Av Peter Nyberg

Daniel Lyrstedt. Foto: PRivat
Daniel Lyrstedt. Foto: PRivat

Daniel Lyrstedt är en av grundarna till webbsidan poesi.se, Sveriges största sajt för nyskriven poesi, där vem som helst kan lägga upp det som de har skrivit. 

Vad är det som driver dig att arbeta med sidan poeter.se? Hur mycket tid lägger du ner på den? Vad tror du att den ger människorna som lägger upp poesi?
Jag har gått från skrivande användare på
poeter.se till att nu vara en av dem som arbetar med poeter.se. För mig är sidan en arena där du får visa upp din egen kreativitet samt ta del av många andras, både nybörjare och vana kreatörer. Det som driver mig att arbeta med sidan är främst att den för samman människor och poesi. Att den fungerar som ett väg ut för många som tidigare inte låtit sig höras. Det är också en plats där människor, som kanske inte skulle mötas i vardagen, springer på varandra och skapar band genom poesin. Jag tycker också det är spännande och roligt att det finnas en ständig tillströmning för mig nya intressanta poeter.

I dagsläget är vi är två personer som i genomsnitt lägger ner 30 timmar i veckan på poeter.se. Det innefattar förutom daglig drift och support; felrättningar, design och vidareutveckling, skrivartävlingar, poesiträffar, bokprojekt, planering, planering, planering, marknadsföring och kommunikation.

Sidan rymmer en stor skara likartade och olikartade människor som använder sidan till olika syften. Jag tror att många vill synas och höras, bli lästa och få reaktioner på sina texter och poesi. En del använder sidan som en testpublik för att prova sin poesi på. Andra använder den mer som en kommunikationskanal för att nå ut med sina dagsaktuella tankar och känslor. Sidan ger poeten en läsarskara, respons och ett poesinätverk. För många är poeter.se en startpunkt inom poesin. Jag tror sidan är spännande, utmanande, inspirerande och de flesta av våra medlemmar stannar i många år.

Vad tycker du personligen om för poesi? Har du några favoritpoeter?
Jag tycker om många olika typer av poesi. Den får gärna vara avskalad och allmängiltig med det viktigaste är att den berör, samtalar och kommer nära. Några poeter som jag läser är Bruno K. Öijer, Billy Collins, Anna Mattson och Thomas Tidholm. Att nämna någon favorit på poeter.se utan att utelämna många, är svårare.

Vad har poesin för inflytande på människors vardag, tror du?
Poesin är en röst som kan få människor att reflektera över sin och andras varande och omgivning, att se saker som annars inte är så lätta att se, att minnas och att inte glömma, att drömma sig in. Jag tror att poesin inflytande på människors vardag bidrar till att hon blir mer uppmärksam och breddar sitt levnadsperpektiv. Poesin är en växande konstform både i Sverige och i övriga världen. Nätet och nätpoesin är en viktig del av denna. Varför jag känner att det är både spännande och ansvarsfullt att delta i den utvecklingen, genom poeter.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

16 − 9 =