Meny Stäng

Oskar Rickardsson

Av Peter Nyberg

Oscar Richardsson. Foto: Privat
Oscar Richardsson. Foto: Privat

Vilken var den första poesi som du blev berörd av? Hur är poesi som du berörs av? Har du någon favoritpoet? 
Jag är ganska kräsen egentligen, när jag var yngre så hade jag lägre krav, och trodde väl att jag blev mer berörd än vad jag i själva verket var, men första författaren som verkligen berörde mig så att det kändes i hela kroppen var nog Jeanette Winterson. Hennes ”skrivet på kroppen” är en unik poetisk beskrivning av hur hela kroppen påverkas av kärlek till en annan människa. Det finns nog ingen vackrare bok. Poesi som berör mig är poesi som gör det oväntade, som får det surrealistiska att kännas verkligt, som gör att det känns som att det är känslor som skrivit dikten, och inte ett försök till känslor, eller något som skrevs för sakens skull, för att det skulle låta bra. Det blir mest trist. Men Jeanette winterson är verkligen en favorit, sen tycker jag om Öijer och Anna Jörgensdotter bland annat.

Vad skriver du om? Hur medveten är du om formen på dina dikter? Varifrån får du inspiration?
Jag skriver nästan bara om kärlek, möten med människor, möten med känslor, tror att det är för att det är just den delen av livet som påverkar mig mest; möten, kärlek. Mina dikter har ofta formen av något slags brev till någon, eller en längre dialog mellan två människor, vill gärna beskriva en slags närhet. Jag har alltid trott att man förändras och utvecklas av nya möten med människor, för varje gång man möts så händer något nytt, vare sig man möts med händer eller med ord. Så det är väl genom möten jag får inspiration, och naturligtvis av fina relationer, som den till min flickvän.

Varför valde du att publicera dig på nätet? Har kommentarerna som du har fått utvecklat ditt skrivande? Publicerar du dig på flera olika forum samtidigt?
Den största anledningen var nog att det är en chans att synas, och det har ju verkli