Meny Stäng

Sandra Ollikala

Av Peter Nyberg

Sandra Ollikala. Foto: Privat
Sandra Ollikala. Foto: Privat

Vilken var den första poesi som du blev berörd av? Hur är poesi som du berörs av? Har du någon favoritpoet?
Läste inte mycket poesi innan jag själv började publicera på internet men har en och annan diktbok i bokyllan, bland annat Bruno K. Öijers Triologi. Annars är jag väldigt förtjust i många okända författares verk där ute på nätet.

Vad skriver du om? Hur medveten är du om formen på dina dikter? Varifrån får du inspiration?
Jag har fått för mig att jag inte kan skriva om något annat än det som gör ont, särskilt kärlek när den är som mest olycklig, desperat och destruktiv. Har försökt skriva tvärtom men det har inte blivit eller känts bra. Jag tänker aldrig riktigt när jag skriver, det bara skrivs. Hittar inspiration i musik, kan knappt skriva ett ord utan att samtidigt lyssna på musik. Skriver bäst mitt på natten eller tidig morgon. Det är nåt med hur det blir morgon jag tycker om, som sätter mig i stämning. Det funkar bäst att skriva då och just därför blir det inte lika mycket skrivet nu för tiden.

Varför valde du att publicera dig på nätet? Har kommentarerna som du har fått utvecklat ditt skrivande? Publicerar du dig på flera olika forum samtidigt?
Jag ville bli läst. Inte sitta och vara ensam med det som gjorde ont, ville att någon annan skulle veta. Från början var det inte meningen att publicera för att jag ville utvecklas i skrivandet eller på något sätt bli bättre. Jag ville inte bli bättre, bara bli läst. Sen hjälpte det mig jättemycket. Jag var usel på diktskrivandet från början, skrev mest noveller men genom att läsa av andra och få kommentarer och uppmuntran så hittade jag mitt sätt att skriva på, det som kändes bra och rätt för mig. Mitt eget flyt liksom.

Jag har funnits och varit aktiv på ett och samma forum hela tiden. Har väl hoppat in på någon annan sida, publicerat en dikt eller två men sen inte fortsatt. Nu var det några år sen jag publicerade någonting. Jag skriver fortfarande men av någon anledning ligger det kvar i datorn eller på papper hem