Meny Stäng

Oppenheims

Oppenheims forlag

Förläggaren Florence Oppenheim svarar på fem frågor:

Varför startades Oppenheim?
Jag är frilansjournalist och driver Oppenheim Media AB. 2004 gav jag ut min första och hittills enda egna bok, ”Finnskogen – en vägvisare”, som är en guidebok med utgångspunkt från den 24 mil långa Finnskogleden i de svensk-norska gränstrakterna i Värmland. Min ambition har alltid varit att skriva böcker och så sakta började idén om ett eget förlag ta form. Jag sysslar dessutom med formgivning och redigering som journalist, och var sugen på att jobba mer med böcker.

Innan jag hann bestämma mig för att starta, fick jag av en händelse ett manus till en fackbok i min hand. Och jag tänkte, varför inte? Och det visade sig vara ett bra sätt att komma igång. Första boken kom i maj 2009, den andra i februari 2010 och ytterligare två böcker nu i september alltså.

Försörjer ni er på förlagets verksamhet och kringverksamhet?
Nej, jag driver fortfarande min ordinarie verksamhet på heltid. Förlagsdelen är ännu så länge inte vinstgivande fast å andra sidan har vi haft väldigt roligt. Och vi mår bra av att känna att vi gör en insats, eftersom alla våra författare och en illustratör så här långt är debutanter.

Hur många är ni som arbetar på förlaget?
Vi är två på Oppenheim Media och båda jobbar även med förlagsverksamheten.

Vad anser du om poesiutgivningen i Sverige?
Det skrivs otroligt mycket och det finns fler möjligheter numera att få ut sin poesi. Fast kanske inte i bokform.

Vi ser gärna fler debutanter och en större bredd.

Vad saknas i den svenska poesin?
Utan att på något sätt vara någon expert, tror jag att skönlitteratur generellt skulle kunna vara lite mer samhällskritisk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

8 + nio =