Meny Stäng

Daniela Bjernbrandt

Daniela Bjernbrandt. Foto: Privat
Daniela Bjernbrandt. Foto: Privat

Debuterar med I sländors närhet på Miders & Tenorio förlag.

Har ditt sätt att skriva poesi och se på poesi förändrats sedan du blev utgiven?
Nej, inte mycket. Jag tror det som kännetecknar mitt skrivande är just det föränderliga. Jag måste hela tiden testa mina gränser och utmana mina rädslor. Det är de som gör att jag fortsätter skriva, att hela tiden nå närmare kärnan med alla medel som krävs.Men om det är något som förändrat min syn på poesin så är det kanske att stanna vid råmaterialet och censurera mindre. Jag uppskattar också mångfalden mer nu.

Vilka teman/motiv har du i din diktning?
Jag vill skapa nervrum, med små gester.Och jag ger mig själv friheten att inte förstå texten fullt ut.

Jag gestaltar själssår, lycklig kärlek, sorg, vardagssurrealism, Sökandet efter den stora i det lilla. Separationsångest. sjukdom, dagligt slit, kärleken i mörkret.

Har du alltid skrivit poesi / Hur kommer det sig att du började använda formen?
Nej. Jag började skriva för 10 år sen. Och för fyra år sedan mer kontinuerligt, då min skrivande farmor dog. Samma vecka hittade jag sajten poeter.se. och skrev då i terapeutiskt syfte. Mina känslor har jag alltid haft svårt att sätta ord på muntligt. De är som bitar som inte passar ihop och som svävar löst, ensamma utan att bli förstådda eller hörda. När jag skriver blir det plötsligt förståeligt, jag ser pusslet när dikten är klar. Som ett sorterande av intryck och känslor där bara det väsentliga återstår.

Vad gör att du har blivit publicerad medan så många andra blir refuserade?
Ingen aning. Antar att jag varit på rätt plats i rätt tid. gränsöverskridande och disciplin kanske bidrar också.

Vilka poeter läser och rekommenderar du till andra blivande poeter?
Åsa Ericsdotter, Viktor Johansson, Ann Jäderlund, Johannes anyuru. Sen läser jag många på Poeter.se.Några favoriter är: Andreas Brolin, Issand, Mattias alsander, Cathy, Maria Korpskog mfl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × fem =